search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Klimabildung. Politische Rahmungen, didaktische Notwendigkeiten und aktivistische (Selbst-)Bildungspraktiken
Parallel titleClimate education. Political framings, didactic necessities and activist (self-)education practices
Authors
SourceDie Deutsche Schule 115 (2023) 2, S. 131-135 ZDB
Document  (163 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Bericht stellt ausgehend von bildungspolitischen Rahmungen und didaktischen Notwendigkeiten dar, wie aktuell beobachtbare aktivistische Selbstbildungspraktiken von Kindern und Jugendlichen als Beitrag zu einer mündigkeitsorientierten Klima(wandel)bildung gedacht werden können. Die Autorinnen reflektieren hierfür die Analyseergebnisse zweier groß angelegter Studien aus fachdidaktischer Perspektive und plädieren für eine systematische Verknüpfung von Klima(wandel)bildung und Politischer Bildung bei der Vermittlung von climate (change) literacy. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Based on educational policy frameworks and didactic necessities, the report shows how currently observable activist self-education practices of children and young people can be thought as a contribution to climate (change) education oriented towards maturity. The authors reflect on the results of two large-scale studies from a didactic perspective and argue for a systematic linking of climate (change) education and political education when teaching climate (change) literacy. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication26.07.2023
CitationNeuer, Birgit; Nöthen, Eva: Klimabildung. Politische Rahmungen, didaktische Notwendigkeiten und aktivistische (Selbst-)Bildungspraktiken - In: Die Deutsche Schule 115 (2023) 2, S. 131-135 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-269862 - DOI: 10.25656/01:26986; 10.31244/dds.2023.02.06
export files

share content at social platforms