details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-271620
DOI: 10.25656/01:27162; 10.35468/6022-07
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-271620
DOI: 10.25656/01:27162; 10.35468/6022-07
Original Title |
Zur relational-praxeologischen Erforschung von Schule mit der Dokumentarischen Methode |
---|---|
Parallel title | On the relational-praxeological analysis of school using the documentary method |
Author |
Nohl, Arnd-Michael ![]() ![]() |
Source | Hinzke, Jan-Hendrik [Hrsg.]; Bauer, Tobias [Hrsg.]; Damm, Alexandra [Hrsg.]; Kowalski, Marlene [Hrsg.]; Matthes, Dominique [Hrsg.]: Dokumentarische Schulforschung. Schwerpunkte: Schulentwicklung – Schulkultur – Schule als Organisation. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2023, S. 129-145. - (Dokumentarische Schulforschung) |
Document | full text (160 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Schulforschung; Praxeologie; Organisation; Schule; Unterrichtsforschung; Relation; Schulumwelt; Dokumentarische Methode |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7815-6022-2; 978-3-7815-2580-1; 9783781560222; 9783781525801 |
Language | German |
Year of creation | 2023 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Betrachtet man (die jeweilige) Schule als Ergebnis relationaler Praktiken, so bietet es sich an, unterschiedliche in diese Praktiken involvierte soziale Entitäten zu untersuchen: die Unterrichtsinteraktion, den formalen Aspekt der Organisation Schule, die Milieus ihrer Mitglieder wie auch deren Organisationsmilieus, gesellschaftliche Erwartungen an die Schule sowie das Feld der Bildung. Diese sozialen Entitäten sind nicht nur miteinander verknüpft, sondern bedingen auch einander. Ohne damit eine Hierarchisierung zu implizieren, lassen sie sich in einem Mehrebenenvergleich mithilfe der Dokumentarischen Methode analysieren. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | If (any given) school can be considered to be the product of relational practices, it is worthwhile to inquire into the different social entities that are involved in these practices, such as classroom interaction, the formal aspect of school organization, the milieus of school members as well as school organizational milieus, the societal expectations of school, and the field of education. These social entities are not only interrelated, but also interdependent. Without implying a hierarchy, they can be analyzed by making a multi-level comparison that uses the Documentary Method. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Dokumentarische Schulforschung. Schwerpunkte: Schulentwicklung – Schulkultur – Schule als Organisation |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 17.08.2023 |
Citation | Nohl, Arnd-Michael: Zur relational-praxeologischen Erforschung von Schule mit der Dokumentarischen Methode - In: Hinzke, Jan-Hendrik [Hrsg.]; Bauer, Tobias [Hrsg.]; Damm, Alexandra [Hrsg.]; Kowalski, Marlene [Hrsg.]; Matthes, Dominique [Hrsg.]: Dokumentarische Schulforschung. Schwerpunkte: Schulentwicklung – Schulkultur – Schule als Organisation. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2023, S. 129-145. - (Dokumentarische Schulforschung) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-271620 - DOI: 10.25656/01:27162; 10.35468/6022-07 |