details
Original Title |
Bildungsbegriff im Wandel. Bildung und Kultur aus politischer Perspektive |
---|---|
Parallel title | Is the concept of education subject to change? Education and culture from a political perspective |
Author |
Thierse, Wolfgang ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 100 (2008) 1, S. 22-30 ![]() |
Document | full text (3.951 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildung; Bildungsbegriff; Demokratische Bildung; Persönlichkeitsbildung; Ästhetische Bildung; Politische Bildung; Wertorientierung; Kulturelle Bildung |
sub-discipline | General Educational Science |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2008 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Autor war Präsident und ist heute Vizepräsident des deutschen Bundestages. Er konstatiert eine Krise der Demokratie und fordert, Bildung zum Zentrum des gesellschaftlichen Wandels zu machen, um diesen sozial und human zu gestalten. Vor diesem Hintergrund fordert er eine Bildung, die vor allem die Persönlichkeit stärkt und sich deshalb durch Werteerziehung und kulturelle Bildung beweist. Die dauernde Aufgabe ist die Sicherung der Menschenwürde als des fundamentalen Wertes für alle in der demokratischen Gesellschaft. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The author was president and is now vice-president of the German Bundestag. He states a crisis of democracy and demands to make education the centre of the social and human change of society. Education means strengthening the personality. So it has to include political and cultural education. The permanent task is to guarantee human dignity and rights as the fundamental values of a democratic society. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2008 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 07.09.2023 |
Citation | Thierse, Wolfgang: Bildungsbegriff im Wandel. Bildung und Kultur aus politischer Perspektive - In: Die Deutsche Schule 100 (2008) 1, S. 22-30 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-272353 - DOI: 10.25656/01:27235 |