details
Original Title |
Was lernen Schulen aus zentralen Tests? Was sollten Bildungspolitiker lernen, wenn sie testen lassen? |
---|---|
Parallel title | What do schools learn from mandatory performance tests? What are politicians to learn, when they let others be tested? |
Author |
Maier, Uwe ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 100 (2008) 1, S. 66-72 ![]() |
Document | full text (1.782 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Rezeption; Lernstandserhebung; Schulentwicklung; Grundschule; Hauptschule; Realschule; Lehrer; Schüler; Leistungsbeurteilung; Schülerleistung; Unterricht; Qualität; Wirkung; Interview; Baden-Württemberg; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2008 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Mit zentralen, standardbasierten Leistungstests sollen Impulse zur Qualitätssicherung und -entwicklung an Schulen gegeben werden. In einer qualitativen Interviewstudie wurden baden-württembergische Lehrkräfte gefragt, inwiefern sie diese Impulse wahrnehmen. Es zeigte sich, dass ein ungünstiger Erhebungszeitpunkt und wenig aussagekräftige Rückmeldedaten die Akzeptanz und Wirkung zentraler Vergleichsarbeiten enorm beeinträchtigen. Eine Orientierung an "Standards" für Tests und Testrückmeldungen wäre sinnvoll. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Mandatory and standard-based performance tests are meant to foster external accountability and school improvement. Secondary teachers in Baden-Württemberg were interviewed on their perceived improvement pressure of performance feedback. Results indicate that an unfavourable testing schedule and poor feedback information can diminish test acceptance and impact among teachers. "Standards" for good tests and performance feedback should guide further developments. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2008 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 08.09.2023 |
Citation | Maier, Uwe: Was lernen Schulen aus zentralen Tests? Was sollten Bildungspolitiker lernen, wenn sie testen lassen? - In: Die Deutsche Schule 100 (2008) 1, S. 66-72 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-272392 - DOI: 10.25656/01:27239 |