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Original Title
Leistungsschwach - bildungsarm? Ergebnisse der TREE-Studie zu den PISA-Kompetenzen als Prädiktoren für Bildungschancen in der Sekundarstufe II
Parallel titleAre low achievers necessarily dropouts? PISA scores as predictors of upper secondary graduation. Findings from the Swiss PISA follow-up TREE
Authors
SourceDie Deutsche Schule 100 (2008) 4, S. 436-448 ZDB
Document  (6.226 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Dieser Beitrag untersucht den Zusammenhang zwischen den PISA-Lesekompetenzen und der Bildungslaufbahn nach Beendigung der Pflichtschulzeit unter besonderer Berücksichtigung der kompetenzschwächsten Schülerinnen und Schüler. Mit Daten des Schweizer Jugendlängsschnitts TREE wird gezeigt, dass die bezüglich Weiterbildungsfähigkeit als potenzielle Risikogruppe eingestuften Jugendlichen mit Lesekompetenzen unterhalb der Kompetenzstufe 2 deutlich häufiger als erwartet auf Sekundarstufe II reüssieren. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article discusses the relationship between PISA reading literacy scores and post-compulsory educational pathways with a specific focus on low achieving students. Using data from the Swiss youth panel TREE, it can be shown that a surprisingly high percentage of the potential risk group (youths below literacy level 2) complete upper secondary education and training with a basic VET degree. (DIPF/Orig.)
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Date of publication15.09.2023
CitationStalder, Barbara; Meyer, Thomas; Hupka-Brunner, Sandra: Leistungsschwach - bildungsarm? Ergebnisse der TREE-Studie zu den PISA-Kompetenzen als Prädiktoren für Bildungschancen in der Sekundarstufe II - In: Die Deutsche Schule 100 (2008) 4, S. 436-448 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-272737 - DOI: 10.25656/01:27273
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