details
Original Title |
"Zukunft" im bildungspolitischen Diskurs. Überlegungen zu einem wenig reflektierten Begriff |
---|---|
Parallel title | "Future" in the German educational discourse. Considerations about a scarcesly reflected concept |
Author |
Wernstedt, Rolf ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 99 (2007) 1, S. 13-23 ![]() |
Document | full text (10.778 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildungspolitik; Bildungsökonomie; Schule; Sozialismus; Zukunft; Zukunftserwartung; Jugendlicher; Deutschland; Deutschland-BRD; Deutschland-DDR |
sub-discipline | History of Education Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2007 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Artikel beschäftigt sich mit Reflexionen der Einstellungen der Gesellschaft zum Thema Bildung von Beginn der DDR bis hin in die heutige Zeit. Der Beitrag gliedert sich in zwei Teile. Zuerst wird das Thema "die Zukunft als konstitutiver Bestandteil des DDR Selbstverständnisses und der Herrschaftslegitimation" diskutiert. Anschließend geht der Autor auf "die Selbstverständlichkeit einer guten Zukunft als Gründungsmythos der Bundesrepublik Deutschland" ein. (DIPF/Orig./So) |
Abstract (English): | Ideas about the "future" play an important role in educational conceptions. Because these were not realized, motivation and legitimization got lost in the German Democratic Republic. In the Federal Republic future expectations of the youngsters concerning education and secure employer-employee relationships are doubtful. Missing or unsafe future images of the society endanger the legitimacy of democracy. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2007 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 18.09.2023 |
Citation | Wernstedt, Rolf: "Zukunft" im bildungspolitischen Diskurs. Überlegungen zu einem wenig reflektierten Begriff - In: Die Deutsche Schule 99 (2007) 1, S. 13-23 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-272825 - DOI: 10.25656/01:27282 |