search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
"Zukunft" im bildungspolitischen Diskurs. Überlegungen zu einem wenig reflektierten Begriff
Parallel title"Future" in the German educational discourse. Considerations about a scarcesly reflected concept
Author
SourceDie Deutsche Schule 99 (2007) 1, S. 13-23 ZDB
Document  (10.778 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Artikel beschäftigt sich mit Reflexionen der Einstellungen der Gesellschaft zum Thema Bildung von Beginn der DDR bis hin in die heutige Zeit. Der Beitrag gliedert sich in zwei Teile. Zuerst wird das Thema "die Zukunft als konstitutiver Bestandteil des DDR Selbstverständnisses und der Herrschaftslegitimation" diskutiert. Anschließend geht der Autor auf "die Selbstverständlichkeit einer guten Zukunft als Gründungsmythos der Bundesrepublik Deutschland" ein. (DIPF/Orig./So)
Abstract (English):Ideas about the "future" play an important role in educational conceptions. Because these were not realized, motivation and legitimization got lost in the German Democratic Republic. In the Federal Republic future expectations of the youngsters concerning education and secure employer-employee relationships are doubtful. Missing or unsafe future images of the society endanger the legitimacy of democracy. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication18.09.2023
CitationWernstedt, Rolf: "Zukunft" im bildungspolitischen Diskurs. Überlegungen zu einem wenig reflektierten Begriff - In: Die Deutsche Schule 99 (2007) 1, S. 13-23 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-272825 - DOI: 10.25656/01:27282
export files

share content at social platforms