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Original Title
Schüler als Kunden? Gutscheinsysteme als Instrument der Bildungsfinanzierung - Konzepte, Erwartungen und Effekte
Parallel titleStudents as customers? Voucher plans as instruments for financing education - concepts, expectations and effects
Authors
SourceDie Deutsche Schule 96 (2004) 3, S. 279-285 ZDB
Document  (7.028 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Im Reformdiskurs nach PISA sind Gutscheinsysteme wieder ins Gespräch gebracht worden. Ausgestattet mit Bildungsgutscheinen werden Schüler und Eltern zu Kunden, deren freie Schulwahl Wettbewerb unter den Anbietern entstehen lassen soll. Modelltheoretisch hat dieses Instrument zahlreiche Vorzüge, die tatsächlichen Effekte aber bleiben nach Auffassung der Autoren weit hinter den Erwartungen zurück, wie das Beispiel Schweden zeigt. (DIPF/Orig./Ba.)
Abstract (English):In the post-PISA policy discourse voucher plans have started attracting attention again. Supplied with vouchers students and parents are supposed to turn into customers whose opportunities of free choice induce competition among schools. Theoretically this instrument has many advantages, but actual effects do not meet the expectations, as the case of Sweden demonstrates. (DIPF/Orig.)
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Date of publication30.10.2023
CitationBellmann, Johannes; Waldow, Florian: Schüler als Kunden? Gutscheinsysteme als Instrument der Bildungsfinanzierung - Konzepte, Erwartungen und Effekte - In: Die Deutsche Schule 96 (2004) 3, S. 279-285 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-274184 - DOI: 10.25656/01:27418
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