search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Eine besondere Pädagogik für besondere Menschen? Sechs Thesen zur sonderpädagogischen "Integration"
Parallel titleA special pedagogy for "special" people? Six theses on "integration" in special education
Author
SourceDie Deutsche Schule 96 (2004) 3, S. 286-297 ZDB
Document  (19.697 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Nach Auffassung des Autors zeichnet sich in der Behindertenpolitik und in einschlägigen Fachdiskursen ein Paradigmenwechsel hin zu emanzipatorischen Ansätzen sozialer Integration ab. Er hat sich aber auf die Praxis im Umgang mit Behinderten bislang kaum ausgewirkt. Das nach Leistungsgesichtpunkten selektierende fünfgliedrige Schulsystem mit seinen strukturellen und didaktischen Behinderungen verhindert nachhaltig Integration und soziale Teilhabe. (DIPF/Orig./Ba.)
Abstract (English):The paradigm change apparent in policies and expert discourses concerning the emancipation of people with special needs thus far shows hardly any practical effects in dealing with handicapped persons. A prime obstacle is the strictly divided German school system with its structural and didactic impediments preventing lasting integration and social participation. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication30.10.2023
CitationRohrmann, Eckhard: Eine besondere Pädagogik für besondere Menschen? Sechs Thesen zur sonderpädagogischen "Integration" - In: Die Deutsche Schule 96 (2004) 3, S. 286-297 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-274190 - DOI: 10.25656/01:27419
export files

share content at social platforms