details
Original Title |
Belastungen im Schulsekretariat. Aufgaben und Probleme an einer pädagogischen Schnittstelle |
---|---|
Parallel title | Stress among school secretaries. Demands and problems at a pedagogic interface |
Authors |
Dormann, Tanja;
Dormann, Christian ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 96 (2004) 3, S. 345-358 ![]() |
Document | full text (17.749 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Arbeitspsychologie; Schulsekretariat; Methodik; Belastung; Empirische Untersuchung; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2004 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Arbeit im Sekretariat einer Schule bezieht sich häufig nicht nur auf rein organisatorisch-administrative Aufgaben: Die Verknüpfung mit pädagogischen Anforderungen bringt erhebliche psychische Belastungen mit sich. Oftmals fehlt eine soziale Unterstützung, die Arbeitsorganisation weist Mängel auf und Einflussmöglichkeiten sind gering. Zur Erfüllung der widersprüchlichen Anforderungen ist nach Auffassung der Autoren eine angemessene Unterstützung nötig. (DIPF/Orig./Ba.) |
Abstract (English): | Work in school secretariats is usually not restricted to organizational and administrative tasks. Coupled with pedagogic-psychological demands, secretaries' work may cause considerable psychological strain. Frequently, social support is low, work organization is poor, and possibilites to exert control over one's work is limited. To effectively deal with contradictory demands adequate support is necessary. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2004 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 01.11.2023 |
Citation | Dormann, Tanja; Dormann, Christian; Zapf, Dieter; Irmer, Caren: Belastungen im Schulsekretariat. Aufgaben und Probleme an einer pädagogischen Schnittstelle - In: Die Deutsche Schule 96 (2004) 3, S. 345-358 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-274245 - DOI: 10.25656/01:27424 |