details
Original Title |
Empirische Unterrichtsforschung und Allgemeine Didaktik. Ein prekäres Spannungsverhältnis und Konsequenzen im Kontext der PISA-Studie |
---|---|
Parallel title | Empirical classroom research and general didactics. A precarious relationship and the consequences in the context of the PISA study |
Author |
Bohl, Thorsten ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 96 (2004) 4, S. 414-425 ![]() |
Document | full text (3.223 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Grundbildung; Kompetenz; Bildungsstandards; Schulpädagogik; Allgemeine Didaktik; PISA <Programme for International Student Assessment>; Unterrichtsforschung; Empirische Forschung |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2004 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Angesichts der PISA-Studie und der Diskussion ihrer Ergebnisse stellt sich die Frage, welche Rolle allgemeine didaktische Kategorien bei der Suche nach Folgerungen spielen können. Neben den Fachdidaktiken und der Lernpsychologie scheint das "Herzstück der Pädagogik" an Bedeutung verloren zu haben, obwohl zu beobachten ist, dass auch und gerade die Allgemeine Didaktik ein Forschungsprofil zu gewinnen scheint. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In the wake of the PISA study and its results the question concerning the role played by general didactic categories is raised. Besides specific didactics and cognitive psychology, the key-stone of pedagogy seems to have lost in significance although it might be observed that general didactics has gained in importance as a research topic. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2004 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 02.11.2023 |
Citation | Bohl, Thorsten: Empirische Unterrichtsforschung und Allgemeine Didaktik. Ein prekäres Spannungsverhältnis und Konsequenzen im Kontext der PISA-Studie - In: Die Deutsche Schule 96 (2004) 4, S. 414-425 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-274289 - DOI: 10.25656/01:27428 |