details
Original Title |
Zur Tiefenstruktur des Bildungswachstums von 1800 bis 2000. Lern- und Bildungsprozesse in neuer Sicht |
---|---|
Parallel title | On the deep structure of educational growth between 1800 and 2000. Formation and learning processes in a new perspective |
Author |
Titze, Hartmut ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 95 (2003) 2, S. 180-196 ![]() |
Document | full text (29.013 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildungsprozess; Bildungsgeschichte; Bildungsbeteiligung; Bildungsexpansion; Bildungsstatistik; Volksschule; Nationalsozialismus; Arbeitskräftebedarf; Akademiker; 19. Jahrhundert; 20. Jahrhundert; Auslese; Deutsches Reich; Deutschland; Deutschland <bis 1945>; Deutschland-BRD; Deutschland-DDR |
sub-discipline | History of Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2003 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Hinter detaillierten Daten der deutschen Bildungsgeschichte lassen sich in vier regelmäßigen langen Wellen Prozesse der Selbstorganisation erkennen, die das Bildungswachstum kennzeichnen. Die üblichen politischen Zäsuren werden dadurch erheblich relativiert. Im Laufe der Generationen setzte sich in 200 Jahren durch die wachsende Teilhabe an Bildungsprozessen allmählich eine selbstorganisierte "Kultur von unten" durch. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Behind the detailed dates of German educational history, processes of self-organization characterizing educational growth may be discerned in four long waves. This relativizes significantly the common political caesuras. In the course of generations within the past 200 years a self-organized 'culture from below' has become prevalent designating a growing participation in educational processes. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2003 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 03.11.2023 |
Citation | Titze, Hartmut: Zur Tiefenstruktur des Bildungswachstums von 1800 bis 2000. Lern- und Bildungsprozesse in neuer Sicht - In: Die Deutsche Schule 95 (2003) 2, S. 180-196 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-274542 - DOI: 10.25656/01:27454 |