details
Original Title |
Schulqualität und Lernkultur. Anregungen zur Schulentwicklung aus der Jenaplan-Pädagogik |
---|---|
Parallel title | School quality and learning culture. Jenaplan-pedagogy providing ideas for school development |
Author | Both, Kees |
Source | Die Deutsche Schule 95 (2003) 2, S. 197-205 ![]() |
Document | full text (3.767 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Jenaplan; Kritikfähigkeit; Leistungsbegriff; Persönlichkeitsentwicklung; Schule; Schulentwicklung; Schüler; Schülerleistung; Leistungsmotivation; Lernkultur; Konzeption; Leistung; Qualität |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2003 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In der Schule soll etwas geleistet werden, d.h. die Kinder sollen bis an ihre Grenzen gefordert werden. Aber dies soll nicht bedeuten, dass Kinder kontinuierlich verglichen werden und in Angst lernen. In der Schule soll eine Leistungskultur entwickelt werden statt eines Leistungskults. Ein moderner Jenaplan kann dies leisten und ist deshalb auch eine kritische Antwort auf einen einseitig ökonomisch-technischen Ansatz von Schulqualität. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | School should be the place for achievement, i.e. children should be pushed to their limits. However, this should not imply that children are constantly competing with each other and learning in fear. Achievement should he cultured and not worshipped. A modern Jenaplan might serve as a model and therefore also critically answers a one-sided 'managerialist' approach to school quality. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2003 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 03.11.2023 |
Citation | Both, Kees: Schulqualität und Lernkultur. Anregungen zur Schulentwicklung aus der Jenaplan-Pädagogik - In: Die Deutsche Schule 95 (2003) 2, S. 197-205 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-274553 - DOI: 10.25656/01:27455 |