details
| Original Title |
Auswahlgespräche zur Vergabe von Studienplätzen im Lehrerstudium. Erfahrungen im Fach Grundschulpädagogik in Bamberg |
|---|---|
| Parallel title | Entrance examinations in teacher education |
| Authors |
Faust, Gabriele |
| Other contributors (e.g. editor) | Foerster, Frank [Mitarb.] |
| Source | Die Deutsche Schule 95 (2003) 3, S. 329-338 |
| Document | full text (11.671 KB) |
| License of the document | In copyright |
| Keywords (German) | Grundschule; Lehrer; Lehramt; Soziale Kompetenz; Arbeitsmotivation; Berufseignung; Berufsproblem; Studienwahl; Studienplatz; Studienfach; Bewerberauswahl |
| sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Higher Education |
| Document type | Article (journal) |
| ISSN | 0012-0731; 00120731 |
| Language | German |
| Year of creation | 2003 |
| review status | Peer-Reviewed |
| Abstract (German): | "Erstmals in einem Lehrerstudiengang an einer deutschen Universität wurden an der Otto-Friedrich-Universität Bamberg Studienplätze nach der Eignung für Lehrerstudium und Lehrerberuf vergeben. Das ca. 30-minütige teilstrukturierte Auswahlgespräch bezog sich auf vier für das Studienfeld spezifische Kriterien." Forschungsmethode: Befragung; empirisch-quantitativ; empirisch. (Autorenreferat, IAB-Doku) |
| Abstract (English): | "In teacher training entrance examinations are spread worldwide. For the first time at a German University however in 2002 the department for Primary Teacher Education in Bamberg developed and administered a respecting assessment procedure. Among other questions applicants were asked about their motivational background and prior pedagogical experiences and had to comment a short videographed lesson-section." (author's abstract, IAB-Doku) |
| other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2003 |
| Statistics | |
| Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
| Date of publication | 06.11.2023 |
| Citation | Faust, Gabriele; Mahrhofer, Christina; Steinhorst, Hanns: Auswahlgespräche zur Vergabe von Studienplätzen im Lehrerstudium. Erfahrungen im Fach Grundschulpädagogik in Bamberg - In: Die Deutsche Schule 95 (2003) 3, S. 329-338 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-274689 - DOI: 10.25656/01:27468 |