details
Original Title |
Lehrer/innen-Alltag als Beziehungsalltag. Empirische Befunde im Kontext aktueller Berufsprobleme |
---|---|
Parallel title | Social relations in teacher's daily routine. Empirical findings in the context of current professional problems |
Author | Ulich, Klaus |
Source | Die Deutsche Schule 95 (2003) 4, S. 466-478 |
Document | full text (12.240 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrer; Lehrerkollegium; Schüler-Lehrer-Beziehung; Soziale Kompetenz; Öffentliche Meinung; Konkurrenz; Berufsanforderung; Elternarbeit; Anerkennung; Belastung; Kooperation; Forschungsstand; Empirische Forschung; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2003 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Prestigeverluste und schlechtere Arbeitsbedingungen beeinträchtigen derzeit die Situation der Lehrer/innen, die ohnehin schon unter hohen Belastungen leiden. Eine zunehmend heterogene und wenig motivierte Schülerschaft, anspruchsvolle und kritische Eltern sowie Kooperations- und Konkurrenzprobleme im Kollegium erschweren die pädagogische Tätigkeit. Entlastung und bessere Beziehungen lassen sich nur durch günstigere Rahmenbedingungen und eine effizientere Interessenvertretung erreichen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | A loss of status and worsening work conditions negatively affect the present situation of teachers already suffering from a high workload. An increasingly heterogeneous and poorly motivated student body on the one hand and exacting and critical parents on the other hand as well as problems of weak cooperation and rivalry among the members of the teaching staff put a heavy strain on the pedagogical work. In order to reduce strains and to improve social relations better (financial) conditions and a more effective representation of interests are necessary. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2003 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 08.11.2023 |
Citation | Ulich, Klaus: Lehrer/innen-Alltag als Beziehungsalltag. Empirische Befunde im Kontext aktueller Berufsprobleme - In: Die Deutsche Schule 95 (2003) 4, S. 466-478 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-274796 - DOI: 10.25656/01:27479 |