search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Lehrer/innen-Alltag als Beziehungsalltag. Empirische Befunde im Kontext aktueller Berufsprobleme
Parallel titleSocial relations in teacher's daily routine. Empirical findings in the context of current professional problems
Author
SourceDie Deutsche Schule 95 (2003) 4, S. 466-478 ZDB
Document  (12.240 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Prestigeverluste und schlechtere Arbeitsbedingungen beeinträchtigen derzeit die Situation der Lehrer/innen, die ohnehin schon unter hohen Belastungen leiden. Eine zunehmend heterogene und wenig motivierte Schülerschaft, anspruchsvolle und kritische Eltern sowie Kooperations- und Konkurrenzprobleme im Kollegium erschweren die pädagogische Tätigkeit. Entlastung und bessere Beziehungen lassen sich nur durch günstigere Rahmenbedingungen und eine effizientere Interessenvertretung erreichen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):A loss of status and worsening work conditions negatively affect the present situation of teachers already suffering from a high workload. An increasingly heterogeneous and poorly motivated student body on the one hand and exacting and critical parents on the other hand as well as problems of weak cooperation and rivalry among the members of the teaching staff put a heavy strain on the pedagogical work. In order to reduce strains and to improve social relations better (financial) conditions and a more effective representation of interests are necessary. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication08.11.2023
CitationUlich, Klaus: Lehrer/innen-Alltag als Beziehungsalltag. Empirische Befunde im Kontext aktueller Berufsprobleme - In: Die Deutsche Schule 95 (2003) 4, S. 466-478 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-274796 - DOI: 10.25656/01:27479
export files

share content at social platforms