details
Original Title |
"Bildung als exceptio". Friedrich Nietzsche über das Schulsystem der Zukunft |
---|---|
Parallel title | "Bildung as exceptio". Friedrich Nietzsche on a future school system |
Author |
Hoyer, Timo ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 94 (2002) 1, S. 10-20 ![]() |
Document | full text (9.795 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildungsbegriff; Bildungstheorie; Bildungspolitik; Schule; Elite; Leistung; Modell; Nietzsche, Friedrich; Deutschland |
sub-discipline | History of Education Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2002 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In den aktuellen schul- und bildungspolitischen Debatten werden verstärkt Konzepte vertreten, die eine elitäre Akzentsetzung aufweisen. Das ist ein guter Anlass, sich mit einem historischen Entwurf auseinander zu setzen, dessen erklärtes Ziel die Heranbildung einer geistigen Elite ist. Friedrich Nietzsches Schulmodell wird rekonstruiert und kritisch analysiert. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In the present discussion on school development and educational policy increasing stress is given to elitist ideas. These discussions provide a welcome opportunity to reconsider an old design aimed at elite education. Friedrich Nietzsche 's school concept is reconstructed and critically analysed. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2002 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 09.11.2023 |
Citation | Hoyer, Timo: "Bildung als exceptio". Friedrich Nietzsche über das Schulsystem der Zukunft - In: Die Deutsche Schule 94 (2002) 1, S. 10-20 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-274956 - DOI: 10.25656/01:27495 |