search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Schulpraxis "im Lichte von Theorien". Die Bedeutung von Theorie und Praxis in der Professionalisierung des Lehrerberufs
Parallel titleTeaching "in the light of theory". The function of theory and practice in the professionalization of teachers
Author
SourceDie Deutsche Schule 94 (2002) 1, S. 21-38 ZDB
Document  (18.525 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Für die Schulpädagogik ist die Unterscheidung verschiedener Formen und Modelle des Theorie-Praxis-Verhältnisses von substanzieller Bedeutung. Sie begründen jeweils unterschiedliche Professionalisierungskonzepte, die für eine moderne Lehrerbildung ausgewählt, bewertet und weiterentwickelt werden müssen ... In einer typisierenden Skizzierung werden sechs Modelle des Theorie-Praxis-Verhältnisses unterschieden: 1. das handwerklich-praktische, 2. das technologisch-instrumentelle, 3. das normativ-geschlossene, 4. das fachwissenschaftlich-spezialistische, 5. das hermeneutisch-dialektische und 6. das empirisch-analytische Modell. (DIPF/ Orig.)
Abstract (English):Distinguishing various forms and models of the relationsship between theory and its practical realization is of substantial importance for the theory of school education. These forms and models are the basis for different concepts ofprofessionalization which are to be selected, evaluated and further developed in the course of a modern teacher training. (DIPF/ Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication09.11.2023
CitationDuncker, Ludwig: Schulpraxis "im Lichte von Theorien". Die Bedeutung von Theorie und Praxis in der Professionalisierung des Lehrerberufs - In: Die Deutsche Schule 94 (2002) 1, S. 21-38 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-274961 - DOI: 10.25656/01:27496
export files

share content at social platforms