details
Original Title |
Zwischen Kritik und Zuversicht. Erinnerungen an den pädagogischen Aufbruch in den 60er Jahren |
---|---|
Parallel title | Between criticism and optimism. Reminiscences on the beginning of pedagogical innovations in the sixties |
Author |
Freise, Gerda ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 94 (2002) 1, S. 108-112 ![]() |
Document | full text (7.050 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Schulpädagogik; Lehrerausbildung; Nachkriegsgeschichte; Nachkriegszeit; Flitner, Wilhelm; Roth, Heinrich; Spranger, Eduard; Deutschland-BRD |
sub-discipline | History of Education Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2002 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Wer die Herrschaft der Nazis bewusst erlebt und erlitten hatte, musste irritiert sein, wenn nach 1945 in mancher Weise an "Traditionen" angeknüpft wurde. Allerdings gab es auch Persönlichkeiten, die sehr bald die ideologischen Grundlagen kritisiert und zugleich Konzepte entwickelt haben, an denen ein pädagogischer Optimismus anknüpfen konnte. Zu ihnen gehörte maßgeblich Heinrich Roth. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Whoever has lived and suffered through Nazi rulership had to be irritated by the conotinuation of "tradition" after 1945. However, there were personalities who soon criticized the ideological foundations and developed concepts compatible with pedaggical optimism. One of those has been Heinrich Roth. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2002 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 09.11.2023 |
Citation | Freise, Gerda: Zwischen Kritik und Zuversicht. Erinnerungen an den pädagogischen Aufbruch in den 60er Jahren - In: Die Deutsche Schule 94 (2002) 1, S. 108-112 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-275030 - DOI: 10.25656/01:27503 |