search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Gesamtschule mit reformpädagogischem Profil. Zur Aktualität von Fritz Karsens Konzept der Einheits- und sozialen Arbeitsschule
Parallel titleComprehensive school shaped by progressive education. On the currency of Fritz Karsen's concept of a comprehensive and social labor school
Author
SourceDie Deutsche Schule 94 (2002) 3, S. 355-368 ZDB
Document  (9.398 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Berliner Pädagoge Fritz Karsen hat in den 20er und frühen 30er Jahren im Arbeiterviertel Neukölln eine Reformschule entwickelt und erprobt. Die Schule wurde 1933 von den Nazis zerschlagen und ist nach 1945 zu Unrecht vergessen worden. Aus ihrem Konzept einer Einheits- und sozialen Arbeitsschule lassen sich angesichts heutiger Problemlagen vielfältige Anregungen gewinnen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In the 1920s and early 30s, the educationalist Fritz Karsen developed and realized a reform school in the working-class area called Neukölln in Berlin. The school was closed by the Nazis in 1933 and has unjustly been forgotten after 1945. In the face of today's problems, Karsen's concept of a comprehensive and social labor school (Arbeitsschule) offers manifold impulses. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication13.11.2023
CitationKeim, Wolfgang: Gesamtschule mit reformpädagogischem Profil. Zur Aktualität von Fritz Karsens Konzept der Einheits- und sozialen Arbeitsschule - In: Die Deutsche Schule 94 (2002) 3, S. 355-368 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-275233 - DOI: 10.25656/01:27523
export files

share content at social platforms