details
Original Title |
Gesamtschule mit reformpädagogischem Profil. Zur Aktualität von Fritz Karsens Konzept der Einheits- und sozialen Arbeitsschule |
---|---|
Parallel title | Comprehensive school shaped by progressive education. On the currency of Fritz Karsen's concept of a comprehensive and social labor school |
Author |
Keim, Wolfgang ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 94 (2002) 3, S. 355-368 ![]() |
Document | full text (9.398 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Reformpädagogik; Schule; Gesamtschule; Arbeitsschule; Einheitsschule; Biografie; Modell; Karsen, Fritz; Deutschland <bis 1945> |
sub-discipline | History of Education Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2002 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Berliner Pädagoge Fritz Karsen hat in den 20er und frühen 30er Jahren im Arbeiterviertel Neukölln eine Reformschule entwickelt und erprobt. Die Schule wurde 1933 von den Nazis zerschlagen und ist nach 1945 zu Unrecht vergessen worden. Aus ihrem Konzept einer Einheits- und sozialen Arbeitsschule lassen sich angesichts heutiger Problemlagen vielfältige Anregungen gewinnen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In the 1920s and early 30s, the educationalist Fritz Karsen developed and realized a reform school in the working-class area called Neukölln in Berlin. The school was closed by the Nazis in 1933 and has unjustly been forgotten after 1945. In the face of today's problems, Karsen's concept of a comprehensive and social labor school (Arbeitsschule) offers manifold impulses. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2002 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 13.11.2023 |
Citation | Keim, Wolfgang: Gesamtschule mit reformpädagogischem Profil. Zur Aktualität von Fritz Karsens Konzept der Einheits- und sozialen Arbeitsschule - In: Die Deutsche Schule 94 (2002) 3, S. 355-368 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-275233 - DOI: 10.25656/01:27523 |