details
Original Title |
Produktives Lernen: Von der Tätigkeit zur Bildung. Eine Verbindung von Allgemeinbildung und Berufsorientierung |
---|---|
Parallel title | Productive learning: from activity to education. Linking general education and vocational orientation |
Authors | Borkenhagen, Heike; Mirow, Holger |
Source | Die Deutsche Schule 94 (2002) 4, S. 442-456 ![]() |
Document | full text (15.190 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildungsbegriff; Allgemeinbildung; Schulversuch; Hauptschule; Praktisches Lernen; Produktives Lernen; Selbstständiges Lernen; Lehrplan; Ganzheitlicher Unterricht; Berufsorientierung; Betriebspraktikum; Sonderschule; Praxisbezug; Berlin; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Vocational Education and Training |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2002 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Wenn Schülerinnen und Schüler sich an selbstgewählten Praxisplätzen mit konkreten Aufgaben einer Berufstätigkeit auseinandersetzen, kann die Reflexion ihrer Erfahrungen die Allgemeinbildung fördern und der individuellen Berufsorientierung dienen. Theorie und Methodik dieses Ansatzes des Berliner Instituts für Produktives Lernen in Europa (IPLE) werden durch Erfahrungen an Berliner Haupt- und Sonderschulen bestätigt: Fachliches und produktives Lernen können sich wechselseitig wirkungsvoll ergänzen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The reflection of practical experiences is to further the general education as well as the individual vocational orientation of the student. The contribution presents the theory and methodology of the approach of the Berlin Institute for Productive Learning in Europe (IPLE) and illustrates the successful adoption with reference to the experiences of secondary schools in Berlin. The authors report on the curricular development and discuss the relationship of technical learning and productive learning. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2002 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 14.11.2023 |
Citation | Borkenhagen, Heike; Mirow, Holger: Produktives Lernen: Von der Tätigkeit zur Bildung. Eine Verbindung von Allgemeinbildung und Berufsorientierung - In: Die Deutsche Schule 94 (2002) 4, S. 442-456 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-275291 - DOI: 10.25656/01:27529 |