details
Original Title |
"Ethnographische Pädagogik". Eine andere Sichtweise des pädagogischen Feldes |
---|---|
Parallel title | "Ethnographic Pedagogy". An other perspective on the pedagogical field |
Author |
Alheit, Peter ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 93 (2001) 1, S. 10-16 ![]() |
Document | full text (3.939 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Pädagogik; Methode; Einstellung <Psy>; Ethnografie; Lehrer; Interaktion; Pluralismus; Berufserfolg; Qualifikation; Analyse; Praxisbezug; Professionalität; Theorie; Deutschland |
sub-discipline | General Educational Science Educational Sociology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2001 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Lehrerinen und Lehrer gehen in der Regel davon aus, dass sie "wissen", wie Schülerinnen und Schüler lernen. Aber solche Gewissheit beruht häufig auf einer "Trivialisierung" des Schülers und seines Lernens. Demgegenüber wird eine "ethnographische Einstellung" vorgeschlagen, mit der zunächst einmal das Andere als "Fremdes" akzeptiert und dann in seinen Besonderheiten sensibel wahrgenommen wird. Ein solcher professioneller Habitus kann voreilige Deutungen vermeiden und verkrustete Routinen verhindern. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Teachers generally assume to "know" how students learn. However, such certainty is frequently to be attributed to a "trivialization" of the learning process. Against such a view, an "ethnographical attitude" is suggested which accepts the "Other" as "strange" to allow a sensitive perception of specifics. Such a professional habitus may prevent from drawing premature conclusions and encrusted routines. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2001 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 15.11.2023 |
Citation | Alheit, Peter: "Ethnographische Pädagogik". Eine andere Sichtweise des pädagogischen Feldes - In: Die Deutsche Schule 93 (2001) 1, S. 10-16 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-275370 - DOI: 10.25656/01:27537 |