search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Evaluation mit TIMSS-Instrumenten. Untersuchungen in der 8. Jahrgangsstufe an fünf Gesamtschulen
Parallel titleEvaluating with TIMS-instruments. Study of five eighth grades in German comprehensive schools
Authors
SourceDie Deutsche Schule 93 (2001) 2, S. 167-185 ZDB
Document  (11.057 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In Diskussionen zu Ergebnissen der TIMS-Studie wird oft behauptet, dass die Gesamtschule im Vergleich schlecht abschneide. Das sollte an fünf hessischen Gesamtschulen widerlegt werden. Mit Hilfe der internationalen Testverfahren wurden die Leistungen der Schüler an diesen Schulen gemessen. Es gelang, den hessischen Schulen, günstige Wissenserwerbsprozesse zu unterstützen - trotz vieler zeitintensiver pädagogischer Zusatzangebote. Am Beispiel von zwei Schulen werden die Befunde illustriert und Daten gedeutet. Dabei wird insbesondere gezeigt, wie spezifische Gegebenheiten einer Schule so berücksichtigt werden können, dass ein umfassendes, faires Bild entsteht. (DIPF/Sch.)
Abstract (English):It has been claimed repeatedly in the discussions on the results of the TIMMs study that comprehensive schools are not as successful as others. Five Hessian comprehensive schools wanted to get to the heart of the matter: With the aid of international test procedures student achievement has been measured. The results have shown that these five schools obviously know how to support students knowledge acquisition, even though their students spend a good deal of instruction time on extra-curricular activities. Two of the five schools are focused on in greater detail to illustrate the findings which are further illuminated with additional data. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication16.11.2023
CitationKöller, Olaf; Trautwein, Ulrich: Evaluation mit TIMSS-Instrumenten. Untersuchungen in der 8. Jahrgangsstufe an fünf Gesamtschulen - In: Die Deutsche Schule 93 (2001) 2, S. 167-185 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-275493 - DOI: 10.25656/01:27549
export files

share content at social platforms