search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Lehrerarbeit der Zukunft. Nach der "Gothaer Erklärung" der Jungen GEW
Parallel titleThe future of teacher work. After the "Gothaer Declaration" of the Young-Teacher-Union
Authors
SourceDie Deutsche Schule 92 (2000) 3, S. 277-288 ZDB
Document  (1.761 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Im Herbst 1999 verabschiedete der Bundesausschuss Junge GEW in ihrer "Gothaer Erklärung" Vorschläge zur Neubestimmung der Lehrerarbeit bzw. der Arbeitszeit von Lehrer/innen (u.a. höhere Präsenzzeiten in der Schule, Fortbildungspflicht, feste kooperative Strukturen im Kollegium und verpflichtende Schulprogrammarbeit). Die dadurch ausgelöste heftige und kontroverse Diskussion wird beschrieben und in Kritik und Zustimmung gewürdigt. Abschließend wird ein Ausblick gewagt auf die Zukunft der Lehrerarbeit in Deutschland. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In the fall of 1999, the federal board of the Young GEW passed a resolution ("Suggestions concerning the definition of working hours and work regulations for teachers"). The resolution addresses issues such as an increase of obligatory presence in the schools, obligations for further education, definite cooperative structures and obligatory participation in school program development. These issues have elicited a heated and controversial discussion, which is described and evaluated. Finally a prospective outlook concerning the future of teacher work is attempted. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication24.11.2023
CitationBöhmann, Marc; Braum, Jutta; Hirn, Michael: Lehrerarbeit der Zukunft. Nach der "Gothaer Erklärung" der Jungen GEW - In: Die Deutsche Schule 92 (2000) 3, S. 277-288 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-276133 - DOI: 10.25656/01:27613
export files

share content at social platforms