search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Bildung zwischen Vorbild und Spiegelbild. Über Beziehungen zwischen den Generationen: Anna Rinneberg und Hermann Nohl
Parallel titleFormation as role model and mirror image. On the relations between the generations: Anna Rinneberg and Herman Nohl
Author
SourceDie Deutsche Schule 92 (2000) 4, S. 491-502 ZDB
Document  (1.663 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Gegenwärtig wird über das Ende der Generationendifferenz diskutiert. Um vor voreiligen Schlüssen zu warnen, wird an einem historischen Beispiel verdeutlicht, welche pädagogische Bedeutung die Beziehung eines Jugendlichen zu einem älteren Menschen aufweisen kann. Da es sich bei dem Jugendlichen um Hermann Nohl handelt, wird zugleich erkennbar, wie Biographie und Werk in Wechselwirkung stehen können.(DIPF/Orig.)
Abstract (English):Currently, the end of the differences between the generations are debated. To avoid drawing conclusions prematurely, a historical example is used to illustrate the pedagogical importance of the relation between an adolescent and an elder person. The fact that the adolescent is Herman Nohl, the founder of the Pedagogical Institute at the University of Göttingen, clearly shows the contiguity of biographical effects and theoretical explications. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication24.11.2023
CitationKlika, Dorle: Bildung zwischen Vorbild und Spiegelbild. Über Beziehungen zwischen den Generationen: Anna Rinneberg und Hermann Nohl - In: Die Deutsche Schule 92 (2000) 4, S. 491-502 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-276303 - DOI: 10.25656/01:27630
export files

share content at social platforms