search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Curriculumforschung
Author
SourceSchmohl, Tobias [Hrsg.]; Philipp, Thorsten [Hrsg.]; Schabert, Johanna [Mitarb.]: Handbuch Transdisziplinäre Didaktik. Bielefeld : transcript 2021, S. 57-66. - (Hochschulbildung: Lehre und Forschung; 1)
Document  (374 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-8394-5565-4; 9783839455654
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Tobias Jenert widmet sich in diesem Beitrag der Curriculumforschung und des Stellenwerts von Interdisziplinarität für die Curriculumarbeit. Eine ideengeschichtliche Betrachtung differenziert zunächst unterschiedliche Schwerpunkte der Curriculumforschung im angloamerikanischen Herkunftsraum. Darüber hinaus wird der Stellenwert der Curriculumforschung im deutschsprachigen Raum sowie deren aktuelle Bedeutsamkeit thematisiert. Aktuelle Beispiele aus dem Bereich der beruflichen Bildung sowie der Hochschuldidaktik illustrieren, dass Konzepte der Curriculumforschung Anschlusspunkte für die Gestaltung interdisziplinärer Bildungsangebote liefern. Kritisch wird herausgestellt, dass kritisch-emanzipatorische Ansätze im aktuellen Diskurs eine untergeordnete Rolle spielen, obschon sie einen Kernansatz der Curriculumforschung darstellen. (Herausgeber)
Abstract (English):In this article, Tobias Jenert focuses on curriculum research and the importance of interdisciplinarity for curriculum work. A consideration of the history of ideas first differentiates between the various focal points of curriculum research in the Anglo-American area of origin. In addition, the significance of curriculum research in German-speaking countries as well as its current relevance will be discussed. Current examples from the field of vocational education and university didactics illustrate that concepts of curriculum research provide connecting points for the design of interdisciplinary educational programs. Critically, it is pointed out that critical-emancipatory approaches play a subordinate role in the current discourse, although they represent a core approach of curriculum research. (Editor)
is part of:Handbuch Transdisziplinäre Didaktik
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication24.10.2023
CitationJenert, Tobias: Curriculumforschung - In: Schmohl, Tobias [Hrsg.]; Philipp, Thorsten [Hrsg.]; Schabert, Johanna [Mitarb.]: Handbuch Transdisziplinäre Didaktik. Bielefeld : transcript 2021, S. 57-66. - (Hochschulbildung: Lehre und Forschung; 1) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-276418 - DOI: 10.25656/01:27641; 10.14361/9783839455654-007
export files

share content at social platforms