details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-276424
DOI: 10.25656/01:27642; 10.14361/9783839455654-008
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-276424
DOI: 10.25656/01:27642; 10.14361/9783839455654-008
Title |
Disziplinarität |
---|---|
Author |
Rödder, Simone ![]() ![]() |
Source | Schmohl, Tobias [Hrsg.]; Philipp, Thorsten [Hrsg.]; Schabert, Johanna [Mitarb.]: Handbuch Transdisziplinäre Didaktik. Bielefeld : transcript 2021, S. 67-78. - (Hochschulbildung: Lehre und Forschung; 1) |
Document | full text (392 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Disziplinarität; Wissenschaftsforschung; Interdisziplinarität; Wissenschaftsorganisation; Wissenschaftsdisziplin; Hochschule; Hochschullehre; Projekt |
sub-discipline | Teaching Didactics/General Educational Topics Higher Education |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-8394-5565-4; 9783839455654 |
Language | German |
Year of creation | 2021 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Wie definieren sich wissenschaftliche Disziplinen und welche Rolle spielen sie in der heutigen Wissenschaft? Dieser Artikel untersucht die verschiedenen Ansätze zur Bestimmung und Abgrenzung von Disziplinen und diskutiert ihre Bedeutung in der Wissenschaftsforschung. Dabei werden auch die Wechselwirkungen zwischen Wissensbeständen und der sozialen Organisation der mit ihnen assoziierten Wissenschaftlergruppen betrachtet. Der Artikel zeigt auf, dass Disziplinen eine relevante Ordnungsstruktur der Wissenschaft sind, jedoch auch als der Erkenntnisproduktion im Weg stehende Grenzen zu werten sind. Hochschulleitungen sollten dazu beitragen, Zeiträume zu schaffen, in denen interdisziplinäre Lehrprojekte stattfinden können. (Herausgeber) |
Abstract (English): | How do scientific disciplines define themselves and what role do they play in science today? This article examines the various approaches to defining and delimiting disciplines and discusses their importance in science studies. It also considers the interactions between bodies of knowledge and the social organization of the groups of scientists associated with them. The article shows that disciplines are a relevant organizing structure of science, but they can also be seen as boundaries that stand in the way of knowledge production. University administrators should help to create periods in which interdisciplinary teaching projects can take place. (Editor) |
is part of: | Handbuch Transdisziplinäre Didaktik |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 24.10.2023 |
Citation | Rödder, Simone: Disziplinarität - In: Schmohl, Tobias [Hrsg.]; Philipp, Thorsten [Hrsg.]; Schabert, Johanna [Mitarb.]: Handbuch Transdisziplinäre Didaktik. Bielefeld : transcript 2021, S. 67-78. - (Hochschulbildung: Lehre und Forschung; 1) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-276424 - DOI: 10.25656/01:27642; 10.14361/9783839455654-008 |