details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-276463
DOI: 10.25656/01:27646; 10.14361/9783839455654-012
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-276463
DOI: 10.25656/01:27646; 10.14361/9783839455654-012
Title |
Gestaltungsorientierte Lehrforschung |
---|---|
Author |
Euler, Dieter ![]() |
Source | Schmohl, Tobias [Hrsg.]; Philipp, Thorsten [Hrsg.]; Schabert, Johanna [Mitarb.]: Handbuch Transdisziplinäre Didaktik. Bielefeld : transcript 2021, S. 119-128. - (Hochschulbildung: Lehre und Forschung; 1) |
Document | full text (419 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Entwicklung; Innovation; Handlungsforschung; Bildungsziel; Lernumgebung; Selbstkompetenz; Soziale Kompetenz; Studienreform; Forschungsmethode; Evaluation; Transfer; Lehr-Lern-Forschung; Hochschullehre; Didaktik; Konzept; Gestaltung; Lehrveranstaltung |
sub-discipline | Teaching Didactics/General Educational Topics Higher Education |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-8394-5565-4; 9783839455654 |
Language | German |
Year of creation | 2021 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Dieter Euler widmet sich in diesem Beitrag der Frage, wie eine gestaltungsorientierte Lehrforschung (GF) in einem Hochschulkontext methodologisch grundgelegt und exemplarisch umgesetzt werden kann. GF bezeichnet eine methodologische Konzeption in den Bildungswissenschaften, die eine Entwicklung innovativer Lehrkonzepte zur Erreichung von Bildungszielen mit der Gewinnung wissenschaftlicher Erkenntnisse verbindet. Ausgangspunkt der GF bildet ein Bildungsziel, zu deren Erreichung noch keine Lehrkonzepte bzw. Interventionen vorliegen. Entwicklung, Erprobung und Evaluation von Lehrkonzepten sind innerhalb des Forschungsprozesses miteinander verbunden. Für die Praxisgestaltung zielt die GF auf die Entwicklung robuster, zielgerechter Lehrkonzepte. Zugleich werden über den problemgerechten Einsatz unterschiedlicher Forschungsmethoden Erkenntnisse in Form von Gestaltungsprinzipien generiert. (Herausgeber) |
Abstract (English): | In this article, Dieter Euler addresses the question of how design-oriented teaching research (GF) can be methodologically grounded and exemplarily implemented in a university context. GF refers to a methodological conception in educational sciences that combines the development of innovative teaching concepts to achieve educational goals with the acquisition of scientific knowledge. The starting point of GF is an educational goal for which no teaching concepts or interventions are yet available. Development, testing and evaluation of teaching concepts are linked within the research process. For practice design, GF aims at the development of robust, goal-oriented teaching concepts. At the same time, knowledge in the form of design principles is generated through the problem-appropriate use of different research methods. (Editor) |
is part of: | Handbuch Transdisziplinäre Didaktik |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 24.10.2023 |
Citation | Euler, Dieter: Gestaltungsorientierte Lehrforschung - In: Schmohl, Tobias [Hrsg.]; Philipp, Thorsten [Hrsg.]; Schabert, Johanna [Mitarb.]: Handbuch Transdisziplinäre Didaktik. Bielefeld : transcript 2021, S. 119-128. - (Hochschulbildung: Lehre und Forschung; 1) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-276463 - DOI: 10.25656/01:27646; 10.14361/9783839455654-012 |