search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Seminar
Author
SourceSchmohl, Tobias [Hrsg.]; Philipp, Thorsten [Hrsg.]; Schabert, Johanna [Mitarb.]: Handbuch Transdisziplinäre Didaktik. Bielefeld : transcript 2021, S. 277-288. - (Hochschulbildung: Lehre und Forschung; 1)
Document  (460 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-8394-5565-4; 9783839455654
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Seminare sind im Hochschulwesen konversations-gestützte Lehrveranstaltungsformate, die durch ein hohes Maß an Studierenden-Interaktion geprägt sind. Kennzeichnend sind der wissenschaftliche Diskussionscharakter und die Einübung eigenständiger wissenschaftlicher Arbeitsformen. Neben der gruppendynamischen Reflexion anhand unterschiedlicher Perspektiven werden insbesondere konzentrierte und respektvolle Formen der wissenschaftlichen Gesprächsführung sowie ein analytisch-kritischer Umgang mit Fachinhalten eingeübt. Der Beitrag referiert Definition, Begriffsgeschichte und Problemhintergrund sowie Debatte und Kritik des Seminarkonzepts und ordnet es kritisch in die aktuelle bildungswissenschaftliche Diskussion ein. (Herausgeber)
Abstract (English):In higher education, seminars are conversation-based course formats characterized by a high degree of student interaction. Characteristic are the scientific discussion character and the practice of independent scientific work forms. In addition to group-dynamic reflection on the basis of different perspectives, concentrated and respectful forms of scientific discussion and an analytical-critical approach to subject content are practiced. The article reports on the definition, conceptual history and problem background as well as the debate and criticism of the seminar concept and places it critically in the current discussion of educational science. (Editor)
is part of:Handbuch Transdisziplinäre Didaktik
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication24.10.2023
CitationSchmohl, Tobias: Seminar - In: Schmohl, Tobias [Hrsg.]; Philipp, Thorsten [Hrsg.]; Schabert, Johanna [Mitarb.]: Handbuch Transdisziplinäre Didaktik. Bielefeld : transcript 2021, S. 277-288. - (Hochschulbildung: Lehre und Forschung; 1) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-276656 - DOI: 10.25656/01:27665; 10.14361/9783839455654-026
export files

share content at social platforms