search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Towards a new scholarship of German science education
Author
SourcePixel [Hrsg.]: Conference proceedings. International conference "New perspectives in science education", 7th edition. Florence, Italy, 22-23 march 2018. Bologna : Filodiritto Editore 2018, 3 S.
Document  (583 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (from a serial)
LanguageEnglish
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (English):In Germany, there is much academic discourse on and scientific inquiry into pedagogical issues of science teaching and learning at the school level. Concepts like ‘Bildung’ (inquiry-based self-formation) or ‘Didaktik’ (instruction-based reflections on teaching) are almost directly associated with institutions or actors rooted in pedagogical departments. Unfortunately, those departments rarely focus on issues of science teaching and learning at the University level – and if they do so, they most often try to apply conceptions and models borrowed from upper or post-secondary education. The few research-based institutions that address specific issues of higher education are commonly fitted out so that they are nowhere near the impacts of research institutions covering teaching methodology in primary or secondary education, for example. Yet from an international perspective, the university as an institution does hold a great potential to improve educational practice in a systematic, cross-disciplinary and research-based way. Around the globe, more and more institutions rely on the notion of scholarship in this context: ‘The improvement of learning and teaching is dependent upon the development of scholarship and research in teaching’ (Prosser & Trigwell, 1999, p. 8). If incorporated at the heart of tertiary education, scholarship could contribute to develop new faculty in the German higher-educational sector. (DIPF/Orig.)
Abstract (German):In Deutschland gibt es viele akademische Diskurse und wissenschaftliche Untersuchungen zu pädagogischen Fragen des wissenschaftlichen Lehrens und Lernens auf Schulebene. Konzepte wie "Bildung" (forschende Selbstbildung) oder "Didaktik" (unterrichtsbezogene Reflexion über den Unterricht) werden fast unmittelbar mit Institutionen oder Akteuren in Verbindung gebracht, die in pädagogischen Abteilungen verwurzelt sind. Leider befassen sich diese Abteilungen nur selten mit Fragen des wissenschaftlichen Lehrens und Lernens auf Hochschulebene - und wenn, dann versuchen sie meist, Konzepte und Modelle anzuwenden, die aus der höheren oder postsekundären Bildung stammen. Die wenigen forschungsbasierten Einrichtungen, die sich mit spezifischen Fragen der Hochschulbildung befassen, sind in der Regel so ausgestattet, dass sie nicht annähernd die Auswirkungen von Forschungseinrichtungen haben, die sich beispielsweise mit der Lehrmethodik im Primar- oder Sekundarbereich befassen. Aus internationaler Sicht birgt die Universität als Institution jedoch ein großes Potenzial zur systematischen, fächerübergreifenden und forschungsbasierten Verbesserung der Bildungspraxis. Rund um den Globus stützen sich immer mehr Einrichtungen in diesem Zusammenhang auf den Begriff der Wissenschaft: "Die Verbesserung des Lernens und Lehrens hängt von der Entwicklung der Wissenschaft und der Forschung in der Lehre ab" (Prosser & Trigwell, 1999, S. 8). Wenn die Wissenschaft in den Kern der Hochschulbildung integriert wird, könnte sie zur Entwicklung neuer Lehrkräfte im deutschen Hochschulsektor beitragen. (Autor)
Statistics
Checksums
Date of publication03.11.2023
CitationSchmohl, Tobias: Towards a new scholarship of German science education - In: Pixel [Hrsg.]: Conference proceedings. International conference "New perspectives in science education", 7th edition. Florence, Italy, 22-23 march 2018. Bologna : Filodiritto Editore 2018, 3 S. - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-279462 - DOI: 10.25656/01:27946
export files

share content at social platforms