search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Zum (doppelten) Kompetenzprofil von Dozierenden der Fachdidaktik "Bewegung und Sport". Eine qualitative Untersuchung in der Deutsch- und Westschweiz
Parallel titleThe (dual) competency profile of lecturers in subject-specific sports education. A qualitative study in German- and French-speaking Switzerland
Author
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 41 (2023) 2, S. 285-298 ZDB
Document  (617 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632; 22969632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Seit der Einführung des Hochschulförderungs- und -koordinationsgesetzes (HFKG) existieren in der Schweiz Pädagogische Hochschulen, die neben Lehre, Forschung und Entwicklung auch Weiterbildungen und Zusatzausbildungen anbieten. Der Auftrag des HFKG führte zu einem doppelten Kompetenzanspruch. Aufgrund mangelnder Untersuchungen hinsichtlich dieses doppelten Kompetenzanspruchs im Fachbereich der Sportdidaktik wurde die subjektive Wahrnehmung von Dozierenden untersucht. Die Ergebnisse zeigen, dass mehrere Kompetenzansprüche wahrgenommen werden und unterschiedliche Kompetenzprofile vorliegen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Since the introduction of the Higher Education Act (HEdA), Switzerland has universities of teacher education that, in addition to teaching, research and development, also offer continuing education as well as additional training. The mandate of the HEdA led to a double claim concerning the skills of lecturers. Due to a lack of research regarding the dual competency profile in the field of subject-specific sports education, the lecturers’ subjective perception was investigated. The results of the study show that several requirements are perceived and different profiles exist. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication27.10.2023
CitationHayoz, Christelle: Zum (doppelten) Kompetenzprofil von Dozierenden der Fachdidaktik "Bewegung und Sport". Eine qualitative Untersuchung in der Deutsch- und Westschweiz - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 41 (2023) 2, S. 285-298 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-279908 - DOI: 10.25656/01:27990
export files

share content at social platforms