search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Kooperative Praktikumsformate. Flexible Rollengestaltung im Arbeitsbündnis zwischen Praxislehrpersonen und Studierenden
Parallel titleCooperative internship formats. Flexible role design in the working alliance between practice teachers and student teachers
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 41 (2023) 2, S. 316-334 ZDB
Document  (808 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632; 22969632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In kooperativen Praktikumsformaten führten Studierende und Praxislehrpersonen aus acht Primarschulen in ausgewählten Lektionen den Unterricht gemeinsam durch. In der Evaluation des Pilotprojekts der berufspraktischen Ausbildung der Pädagogischen Hochschule Luzern wurde die Frage gestellt, wie die Praxislehrpersonen und die Studierenden im prinzipiell asymmetrischen Ausbildungssetting mit Möglichkeiten der flexiblen Rollengestaltung im kooperativen Arbeitsbündnis umgehen. Sowohl auf der Seite der Studierenden als auch auf der Seite der Praxislehrpersonen zeigt sich eine dynamisierte Rollengestaltung, die zwischen Sicheinbringen und Sichzurücknehmen oszilliert und eine Anerkennung von Kompetenzunterschieden erfordert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In cooperative internship formats, student teachers and practice teachers from eight Swiss primary schools taught together in selected lessons. In the evaluation of the pilot project of the practical training at the University of Teacher Education Lucerne, the question was raised how the practice teachers and the student teachers in the basically asymmetrical training setting deal with the possibilities of flexible role design in the cooperative working alliance. On the part of both the student teachers and the practice teachers, a dynamic role design becomes evident that oscillates between contributing and withdrawing and requires recognition of differences in competence. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication27.10.2023
CitationBühlmann, Marcel; Dinsleder, Cornelia; Tettenborn, Annette: Kooperative Praktikumsformate. Flexible Rollengestaltung im Arbeitsbündnis zwischen Praxislehrpersonen und Studierenden - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 41 (2023) 2, S. 316-334 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-279928 - DOI: 10.25656/01:27992
export files

share content at social platforms