details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-279938
DOI: 10.25656/01:27993; 10.31244/dds.2023.03.02
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-279938
DOI: 10.25656/01:27993; 10.31244/dds.2023.03.02
Original Title |
Wie lassen sich Bildungsungleichheiten effektiv verringern? Ein Forschungsüberblick zu Schulentwicklung in herausfordernden Lagen |
---|---|
Parallel title | Promoting equity. A research overview on school development in socially disadvantaged settings |
Authors |
Marx, Alexandra;
Maaz, Kai ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 115 (2023) 3, S. 189-200 ![]() |
Document | full text (212 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Bildungschance; Chancengleichheit; Schulentwicklung; Soziale Ungleichheit; Unterrichtsentwicklung; Schulqualität; Förderungsmaßnahme; Förderung; Sozialer Brennpunkt; Schulerfolg |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Educational Sociology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2023 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Schulen in sozial herausfordernden Lagen arbeiten häufig unter ungünstigen internen und externen Bedingungen. Gleichzeitig sind diese Schulen zentrale Akteure zur Reduzierung von Bildungsungleichheiten und die dort lernenden Schüler*innen in besonderem Maße auf eine hohe schulische Qualität angewiesen. Im Beitrag werden zunächst Charakteristika erfolgreicher Schulen in herausfordernden Lagen beschrieben, ehe Maßnahmen zur Schulentwicklung dargestellt werden, die zum Abbau sozialer Ungleichheit beitragen können. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Schools serving socially disadvantaged communities work under challenging internal and external conditions. At the same time, these schools are central stakeholders for the reduction of educational inequalities and their students are particularly dependent on high quality teaching and learning. The present article describes factors of effective schools in socially disadvantaged settings and illustrates school improvement measures that aim at promoting school quality and students’ learning outcomes. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2023 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 27.10.2023 |
Citation | Marx, Alexandra; Maaz, Kai: Wie lassen sich Bildungsungleichheiten effektiv verringern? Ein Forschungsüberblick zu Schulentwicklung in herausfordernden Lagen - In: Die Deutsche Schule 115 (2023) 3, S. 189-200 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-279938 - DOI: 10.25656/01:27993; 10.31244/dds.2023.03.02 |