search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Didaktische Prinzipien und methodische Bausteine eines fachlich und pädagogisch begründeten Rechtschreibunterrichts
Parallel titleDidactic principles and methods of a research based and pedagogically based concept of the teaching of spelling
Authors
Source2023, 6 S.
Document  (254 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeMonograph, Collected Work or primary publication
LanguageGerman
Year of creation
review statusReview Status Unknown
Abstract (German):Mit dieser aktualisierten Fassung unserer "20 Thesen zum Rechtschreibunterricht" von 1992 fassen wir die Grundgedanken einer Rechtschreibdidaktik und -methodik zusammen, die sich an typischen Entwicklungsschritten der Kinder orientiert: Ausgehend vom lautorientierten Verschriften (alphabetische Strategie) werden zunehmend orthographische Regelhaftigkeiten und Besonderheiten sowie morphematische Elemente in die Schreibung der Wörter aufgenommen. Der Beitrag zeigt, wie der jeweils nächste Schritt auf diesem Weg gefördert werden kann. (Autor*innen)
Abstract (English):In this updated version of our „20 theses on spelling teaching“ from 1992, we summarize the basic didactic and methodical ideas of spelling instruction that is oriented towards the typical developmental stages of children: Starting from sound-oriented spelling (alphabetic strategy), orthographic regularities and peculiarities as well as morphemic elements are increasingly incorporated into the spelling of words. The article shows how the next step on this path can be promoted for different children. (Authors)
Statistics
Checksums
Date of publication17.11.2023
CitationBrügelmann, Hans; Brinkmann, Erika: Didaktische Prinzipien und methodische Bausteine eines fachlich und pädagogisch begründeten Rechtschreibunterrichts. 2023, 6 S. - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-280446 - DOI: 10.25656/01:28044
export files

share content at social platforms