details
Monograph, Collected Work or primary publication accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-280446
DOI: 10.25656/01:28044
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-280446
DOI: 10.25656/01:28044
Original Title |
Didaktische Prinzipien und methodische Bausteine eines fachlich und pädagogisch begründeten Rechtschreibunterrichts |
---|---|
Parallel title | Didactic principles and methods of a research based and pedagogically based concept of the teaching of spelling |
Authors |
Brügelmann, Hans ![]() ![]() ![]() |
Source | 2023, 6 S. |
Document | full text (254 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Rechtschreibdidaktik; Rechtschreibunterricht; Rechtschreibfehler; Rechtschreibleistung; Rechtschreibdiagnostik; Rechtschreibung; Grundschule; Primarbereich |
sub-discipline | Teaching Didactics/Teaching Languages and Literature |
Document type | Monograph, Collected Work or primary publication |
Language | German |
Year of creation | 2023 |
review status | Review Status Unknown |
Abstract (German): | Mit dieser aktualisierten Fassung unserer "20 Thesen zum Rechtschreibunterricht" von 1992 fassen wir die Grundgedanken einer Rechtschreibdidaktik und -methodik zusammen, die sich an typischen Entwicklungsschritten der Kinder orientiert: Ausgehend vom lautorientierten Verschriften (alphabetische Strategie) werden zunehmend orthographische Regelhaftigkeiten und Besonderheiten sowie morphematische Elemente in die Schreibung der Wörter aufgenommen. Der Beitrag zeigt, wie der jeweils nächste Schritt auf diesem Weg gefördert werden kann. (Autor*innen) |
Abstract (English): | In this updated version of our „20 theses on spelling teaching“ from 1992, we summarize the basic didactic and methodical ideas of spelling instruction that is oriented towards the typical developmental stages of children: Starting from sound-oriented spelling (alphabetic strategy), orthographic regularities and peculiarities as well as morphemic elements are increasingly incorporated into the spelling of words. The article shows how the next step on this path can be promoted for different children. (Authors) |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 17.11.2023 |
Citation | Brügelmann, Hans; Brinkmann, Erika: Didaktische Prinzipien und methodische Bausteine eines fachlich und pädagogisch begründeten Rechtschreibunterrichts. 2023, 6 S. - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-280446 - DOI: 10.25656/01:28044 |