details
| Original Title |
Nehmen und Geben in Bildungsprozessen: Was war, was bleibt und was kommt |
|---|---|
| Parallel title | Give and take in educational processes: What has been, what remains and what is to come |
| Author |
Lenz, Werner |
| Source | Magazin erwachsenenbildung.at (2023) 50, S. 77-80 |
| Document | full text (362 KB) |
| License of the document |
|
| Keywords (German) | Erwachsenenbildung; Geschichte <Histor>; Teilnahme; Partizipation; Teilnehmer |
| sub-discipline | Adult Education / Further Education |
| Document type | Article (journal) |
| ISBN | 978-3-7578-6091-2; 9783757860912 |
| ISSN | 1993-6818; 2076-2879; 19936818; 20762879 |
| Language | German |
| Year of creation | 2023 |
| review status | Peer-Reviewed |
| Abstract (German): | Entlang von Streiflichtern auf die Geschichte der Erwachsenenbildung versucht der Autor den roten Faden der Erwachsenenbildung als einen Prozess des Gebens und Nehmens und damit als ein Teil-Nehmen und Teil-Geben aufzugreifen. Dabei fällt sein Blick auch auf die jüngsten Entwicklungen: viel Individualismus, aber wenig Gemeinschaftsgefühl, viel Bereicherung, aber wenig Gemeinwohl, viel Egozentrik, aber wenig Gemeinsamkeit. Den Abschluss bildet die mahnende Frage: Vielleicht sollten wir, wenn uns die Teilnehmenden wirklich wichtig sind, noch mehr mit ihnen diskutieren, sprechen, erörtern, beraten, was sie bewegt, wenn es darum geht: teilnehmen – teilgeben!? (DIPF/Orig.) |
| Abstract (English): | Casting a spotlight on the history of adult education, the author attempts to pick up the common thread of adult education as a process of giving and taking and thus taking part and sharing. He focuses on the latest developments: a lot of individualism but little sense of community, a lot of enrichment but little common good, a lot of egocentrism but little common ground. In the conclusion, he raises the following question as a warning: If the participants are truly important to us, perhaps we should discuss, speak and debate with them and counsel them when the subject is: taking part – sharing? (DIPF/Orig.) |
| publisher's URL | https://erwachsenenbildung.at/magazin/ausgabe-50/18747-nehmen-und-geben-in-bildungsprozessen-was-war-was-bleibt-und-was-kommt.php |
| other articles of this journal | Magazin erwachsenenbildung.at Jahr: 2023 |
| Statistics | |
| Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
| Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
| Date of publication | 26.01.2024 |
| Citation | Lenz, Werner: Nehmen und Geben in Bildungsprozessen: Was war, was bleibt und was kommt - In: Magazin erwachsenenbildung.at (2023) 50, S. 77-80 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-286241 - DOI: 10.25656/01:28624 |