search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Lehrpersonenmangel und Quereinstieg
Parallel titleTeacher shortage and alternative certification
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 41 (2023) 3, S. 388-403 ZDB
Document  (579 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632; 22969632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Quereinstieg in die Lehrpersonenbildung wird von Bildungspolitik und Bildungsverwaltung oft als zentrale Säule für die Bekämpfung von Lehrpersonenmangel verstanden. Der vorliegende Beitrag beschreibt das Schweizer Modell des Quereinstiegs, situiert es im internationalen Kontext und zeigt jüngste Entwicklungen in der Zulassung zur Lehrpersonenbildung auf. Ein Forschungsüberblick erläutert zentrale Erkenntnisse zur Bedeutung des Quereinstiegs in personalwirtschaftlicher und professioneller Hinsicht. Darauf aufbauend werden Desiderate für Diskussionsfelder und Forschung im Schnittfeld von Quereinstieg und Lehrpersonenmangel formuliert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In education policy and educational administration, alternative pathways into teacher education are often considered to be a central pillar in the efforts to handle teacher shortages. This article describes the Swiss model of alternative certification called «Quereinstieg» and places it in an international context. Furthermore, it describes the latest developments regarding the admission to teacher preparation programmes. A research overview discusses key findings on the significance of alternative certification both from the viewpoint of human resources and from a professional perspective. Against this background, we discuss desiderata for further research in areas in which teacher shortages and alternative certification overlap. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication01.02.2024
CitationBauer, Catherine Eve; Kost, Jakob: Lehrpersonenmangel und Quereinstieg - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 41 (2023) 3, S. 388-403 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-286549 - DOI: 10.25656/01:28654
export files

share content at social platforms