search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Über die Potenziale virtuellen Austauschs für das Globale Lernen in der Grundschule
Author
SourceZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 46 (2023) 4, S. 17-20 ZDB
Document  (247 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1434-4688; 14344688
LanguageGerman
Year of creation
review statusPublishing House Lectorship
Abstract (German):Interkultureller Austausch ist eine wichtige Dimension Globalen Lernens. Die fortschreitende Digitalisierung schafft Möglichkeiten, Austauscherfahrungen virtuell zu ermöglichen und so einige Begrenzungen physischen Austauschs zu überwinden. Im Beitrag wird Virtual Exchange als didaktisches Konzept für das Globale Lernen in der Grundschule vorgestellt. Dabei werden Transnationalität und -disziplinarität, Problem- und Handlungsorientierung sowie kritische Reflexion als relevante Kriterien herausgearbeitet, an denen sich die Entwicklung entsprechender Unterrichtskonzepte orientieren kann. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Intercultural exchange is an important dimension of Global Education. Ongoing digitalization creates opportunities to enable virtual exchange experiences and thus overcome some of the limitations of traditional physical exchange. The paper presents Virtual Exchange as a didactical concept for Global Education in Primary Schools. Following this, transnationality and transdisciplinarity, problem- and action-orientation as well as critical reflection will be elaborated as relevant criteria to inspire the development of lesson concepts. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication13.02.2024
CitationHempel, Christopher: Über die Potenziale virtuellen Austauschs für das Globale Lernen in der Grundschule - In: ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 46 (2023) 4, S. 17-20 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-287408 - DOI: 10.25656/01:28740; 10.31244/zep.2023.04.05
export files

share content at social platforms