details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-290032
DOI: 10.25656/01:29003; 10.35468/6077-14
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-290032
DOI: 10.25656/01:29003; 10.35468/6077-14
Title |
Der Wandel von Schulbuchbildern – Eine Analyse am Beispiel von österreichischen Schulbüchern |
---|---|
Authors |
Neuböck-Hubinger, Brigitte ![]() ![]() ![]() |
Source | Egger, Christina [Hrsg.]; Neureiter, Herbert [Hrsg.]; Peschel, Markus [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: In Alternativen denken. Kritik, Reflexion und Transformation im Sachunterricht. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 155-163. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 34) |
Document | full text (608 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Primarbereich; Grundschulpädagogik; Sachunterricht; Schulbuch; Bild; Analyse; Grafische Darstellung; 20. Jahrhundert; 21. Jahrhundert; Österreich |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Teaching Didactics/Teaching Maths and Sciences |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7815-6077-2; 978-3-7815-2623-5; 9783781560772; 9783781526235 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Das Schulbuch als analoges Medium steht im Fokus des Beitrages. Die Autor*innen analysieren, wie grafische Darstellungen in österreichischen Schulbüchern über einen Zeitraum von 50 Jahren, von 1972 bis 2022, verwendet wurden. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Primary school textbooks are hardly imaginable without pictorial representations. Textbook images enable students to grasp facts and communicate with one another in a subject-related manner. This article addresses the research question to what extent Austrian textbooks have changed in the period from 1972 to 2022. In the qualitative study, a catalog of criteria was created by means of deductive-inductive category formation and 233 pictorial representations from 46 textbooks on the learning content of magnetism were analyzed. The results of the study show a significant increase in the use of graphics in the 1990s and illustrate evolving trends in the presentation of experiments. (DIPF/Orig.) |
is part of: | In Alternativen denken. Kritik, Reflexion und Transformation im Sachunterricht |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 28.03.2024 |
Citation | Neuböck-Hubinger, Brigitte; Peschel, Markus: Der Wandel von Schulbuchbildern – Eine Analyse am Beispiel von österreichischen Schulbüchern - In: Egger, Christina [Hrsg.]; Neureiter, Herbert [Hrsg.]; Peschel, Markus [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: In Alternativen denken. Kritik, Reflexion und Transformation im Sachunterricht. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 155-163. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 34) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-290032 - DOI: 10.25656/01:29003; 10.35468/6077-14 |