search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Der Wandel von Schulbuchbildern – Eine Analyse am Beispiel von österreichischen Schulbüchern
Authors
SourceEgger, Christina [Hrsg.]; Neureiter, Herbert [Hrsg.]; Peschel, Markus [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: In Alternativen denken. Kritik, Reflexion und Transformation im Sachunterricht. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 155-163. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 34)
Document  (608 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-7815-6077-2; 978-3-7815-2623-5; 9783781560772; 9783781526235
LanguageGerman
Year of creation
review statusPublishing House Lectorship
Abstract (German):Das Schulbuch als analoges Medium steht im Fokus des Beitrages. Die Autor*innen analysieren, wie grafische Darstellungen in österreichischen Schulbüchern über einen Zeitraum von 50 Jahren, von 1972 bis 2022, verwendet wurden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Primary school textbooks are hardly imaginable without pictorial representations. Textbook images enable students to grasp facts and communicate with one another in a subject-related manner. This article addresses the research question to what extent Austrian textbooks have changed in the period from 1972 to 2022. In the qualitative study, a catalog of criteria was created by means of deductive-inductive category formation and 233 pictorial representations from 46 textbooks on the learning content of magnetism were analyzed. The results of the study show a significant increase in the use of graphics in the 1990s and illustrate evolving trends in the presentation of experiments. (DIPF/Orig.)
is part of:In Alternativen denken. Kritik, Reflexion und Transformation im Sachunterricht
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication28.03.2024
CitationNeuböck-Hubinger, Brigitte; Peschel, Markus: Der Wandel von Schulbuchbildern – Eine Analyse am Beispiel von österreichischen Schulbüchern - In: Egger, Christina [Hrsg.]; Neureiter, Herbert [Hrsg.]; Peschel, Markus [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: In Alternativen denken. Kritik, Reflexion und Transformation im Sachunterricht. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 155-163. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 34) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-290032 - DOI: 10.25656/01:29003; 10.35468/6077-14
export files

share content at social platforms