search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Kooperationskonflikte in inklusiven Settings
Parallel titleCollaboration conflicts in inclusive settings
Authors
SourceQfI - Qualifizierung für Inklusion 5 (2023) 3 ZDB
Document  (376 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2699-2477; 26992477
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Schulische Inklusion funktioniert nicht ohne Kooperation. Diese bringt einerseits Potentiale mit sich, kann aber auch zu Konflikten führen. Konflikte können auf verschiedenen Ebenen verortet und in verschiedene Typen unterschieden werden. Im Text werden zunächst die sozialwissenschaftliche Konzeptionalisierung von Konflikten und der Forschungsstand zu Konflikten in der inklusiven Kooperation dargestellt. Anschließend werden anhand der Interviewdaten des BMBF-Projekts "P-ink" Beispiele für typische Kooperationskonflikte zwischen grundschul- und sonderpädagogischen Lehrkräften analysiert. Im Fazit werden Möglichkeiten herausgearbeitet, wie Qualifizierung für Inklusion dem Thema "Kooperationskonflikte" begegnen kann. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Inclusion in schools is not possible without collaboration. It entails potential as well as conflicts. Conflicts take place on different levels and can be divided into different types. Following a socioscientific conception of conflicts and empirical research findings, the article analyses examples of typical collaboration conflicts between primary school teachers and special education teachers based on interview data from the BMBF-Projekts "P-ink". At last the authors carve out possibilities how qualification for inclusion can deal with the topic of "Collaboration conflicts". (DIPF/Orig.)
publisher's URL
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication21.03.2024
CitationUrbanek, Claudia; Quante, Alina; Rank, Astrid: Kooperationskonflikte in inklusiven Settings - In: QfI - Qualifizierung für Inklusion 5 (2023) 3 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-292296 - DOI: 10.25656/01:29229; 10.21248/qfi.133
export files

share content at social platforms