details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-292296
DOI: 10.25656/01:29229; 10.21248/qfi.133
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-292296
DOI: 10.25656/01:29229; 10.21248/qfi.133
Original Title |
Kooperationskonflikte in inklusiven Settings |
---|---|
Parallel title | Collaboration conflicts in inclusive settings |
Authors |
Urbanek, Claudia ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | QfI - Qualifizierung für Inklusion 5 (2023) 3 ![]() |
Document | full text (376 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Kooperation; Konflikt; Inklusion; Lehrer; Lehrpersonal; Sonderpädagoge; Schule; Qualifizierung; Konzeption; Sozialwissenschaften; Forschungsstand; Projekt; Beispiel; Interview; Empirische Untersuchung |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Special Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2699-2477; 26992477 |
Language | German |
Year of creation | 2023 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Schulische Inklusion funktioniert nicht ohne Kooperation. Diese bringt einerseits Potentiale mit sich, kann aber auch zu Konflikten führen. Konflikte können auf verschiedenen Ebenen verortet und in verschiedene Typen unterschieden werden. Im Text werden zunächst die sozialwissenschaftliche Konzeptionalisierung von Konflikten und der Forschungsstand zu Konflikten in der inklusiven Kooperation dargestellt. Anschließend werden anhand der Interviewdaten des BMBF-Projekts "P-ink" Beispiele für typische Kooperationskonflikte zwischen grundschul- und sonderpädagogischen Lehrkräften analysiert. Im Fazit werden Möglichkeiten herausgearbeitet, wie Qualifizierung für Inklusion dem Thema "Kooperationskonflikte" begegnen kann. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Inclusion in schools is not possible without collaboration. It entails potential as well as conflicts. Conflicts take place on different levels and can be divided into different types. Following a socioscientific conception of conflicts and empirical research findings, the article analyses examples of typical collaboration conflicts between primary school teachers and special education teachers based on interview data from the BMBF-Projekts "P-ink". At last the authors carve out possibilities how qualification for inclusion can deal with the topic of "Collaboration conflicts". (DIPF/Orig.) |
publisher's URL | https://doi.org/10.21248/qfi.133 |
other articles of this journal | QfI - Qualifizierung für Inklusion Jahr: 2023 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 21.03.2024 |
Citation | Urbanek, Claudia; Quante, Alina; Rank, Astrid: Kooperationskonflikte in inklusiven Settings - In: QfI - Qualifizierung für Inklusion 5 (2023) 3 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-292296 - DOI: 10.25656/01:29229; 10.21248/qfi.133 |