details
Original Title |
Zur Erforschung subjektiver Unterrichtsmethoden von Mathematiklehrern. Überlegungen zu einer empirischen Studie |
---|---|
Parallel title | Implicit classroom theories of mathematics teachers — preliminary considerations to an empirical study |
Author |
Heymann, Hans Werner ![]() |
Source | Unterrichtswissenschaft 10 (1982) 2, S. 154-164 ![]() |
Document | full text (547 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrer; Lehren; Mathematikunterricht; Subjektivität; Subjektive Didaktik; Unterrichtsmethode; Vorwissen; Fallstudie; Forschungsdesign |
sub-discipline | Empirical Educational Research Educational Psychology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-4099; 03404099 |
Language | German |
Year of creation | 1982 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Über explorative Fallstudien soll folgender Frage nachgegangen werden: Auf welches subjektive Wissen stützen sich Mathematiklehrer, um Schülern zu helfen, Mathematik zu verstehen? Anhand von Material-Beispielen aus einer Voruntersuchung werden unterschiedliche Typen und Allgemeinheitsgrade von unterrichtsbezogenem Lehrer-Wissen aufgezeigt. Einige mit der Methode des „stimulated recall“ verknüpfte theoretische Probleme werden erörtert. Abschließend wird ein Design für die geplante Untersuchung vorgestellt. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Case studies are planned to explore subjective concepts of mathematics teachers, which are relevant for them in helping pupils to understand mathematics. Examples from a preliminary inquiry are interpreted to demonstrate different types and levels of abstraction of classroom-related teacher knowledge. Theoretical problems of the favoured method, stimulated recall, are discussed. Finally a design of the planned project is presented. |
other articles of this journal | Unterrichtswissenschaft Jahr: 1982 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 03.05.2024 |
Citation | Heymann, Hans Werner: Zur Erforschung subjektiver Unterrichtsmethoden von Mathematiklehrern. Überlegungen zu einer empirischen Studie - In: Unterrichtswissenschaft 10 (1982) 2, S. 154-164 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-294860 - DOI: 10.25656/01:29486 |