search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Zur Erforschung subjektiver Unterrichtsmethoden von Mathematiklehrern. Überlegungen zu einer empirischen Studie
Parallel titleImplicit classroom theories of mathematics teachers — preliminary considerations to an empirical study
Author
SourceUnterrichtswissenschaft 10 (1982) 2, S. 154-164 ZDB
Document  (547 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Über explorative Fallstudien soll folgender Frage nachgegangen werden: Auf welches subjektive Wissen stützen sich Mathematiklehrer, um Schülern zu helfen, Mathematik zu verstehen? Anhand von Material-Beispielen aus einer Voruntersuchung werden unterschiedliche Typen und Allgemeinheitsgrade von unterrichtsbezogenem Lehrer-Wissen aufgezeigt. Einige mit der Methode des „stimulated recall“ verknüpfte theoretische Probleme werden erörtert. Abschließend wird ein Design für die geplante Untersuchung vorgestellt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Case studies are planned to explore subjective concepts of mathematics teachers, which are relevant for them in helping pupils to understand mathematics. Examples from a preliminary inquiry are interpreted to demonstrate different types and levels of abstraction of classroom-related teacher knowledge. Theoretical problems of the favoured method, stimulated recall, are discussed. Finally a design of the planned project is presented.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication03.05.2024
CitationHeymann, Hans Werner: Zur Erforschung subjektiver Unterrichtsmethoden von Mathematiklehrern. Überlegungen zu einer empirischen Studie - In: Unterrichtswissenschaft 10 (1982) 2, S. 154-164 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-294860 - DOI: 10.25656/01:29486
export files

share content at social platforms