search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Didaktisch-ökologische Bedingungen der Schulkindergartenzuweisung und Auswirkungen des Schulkindergartenbesuchs
Parallel titleDidactic-ecological conditions in elementary-schools for the assignment of school-beginners to retention classes and its effect on elementary school success
Authors
SourceUnterrichtswissenschaft 10 (1982) 3, S. 277-283 ZDB
Document  (339 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Es wird über ein Forschungsprojekt berichtet, in dem - repräsentativ für das Land Nordrhein-Westfalen - Einflüsse schülerunabhängiger, didaktisch-ökologischer Bedingungen der Schulsituation auf die Zurückstellung/Schulkindergartenzuweisung von Schulanfängern (Querschnittanalyse) sowie Auswirkungen des Schulkindergartenbesuchs - zusammen mit anderen Bedingungen der Schule - auf den Grundschulerfolg untersucht werden (Längsschnittanalyse). Im Hinblick auf vermutete Beziehungen werden Kausalmodelle formuliert und hauptsächlich anhand des entsprechend aufbereiteten bildungsplanungsnahen Datenmaterials der amtlichen Schulstatistik überprüft. Von der Untersuchung werden über die spezielle Fragestellung hinausweisende inhaltliche und methodische Einsichten erwartet. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):A current research project is outlined in which the effects of didactic-ecological conditions of elementary schools (as school environment, class size, time table, teacher attitudes etc.) on assignment to retention classes will be investigated (cross-sectional design). A second topic concerns the longitudinal effects of such student selection on later school success (grade 4). Data used are derived from official statistics for the federal state of Nordrhein-Westfalen, supplemented by questionnaire data on a random sample of schools in this state. The units of analysis are schools. The data will be analyzed in terms of structural equation models.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication03.05.2024
CitationRossbach, Hans-Günther; Mader, Johann; Tietze, Wolfgang: Didaktisch-ökologische Bedingungen der Schulkindergartenzuweisung und Auswirkungen des Schulkindergartenbesuchs - In: Unterrichtswissenschaft 10 (1982) 3, S. 277-283 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-294957 - DOI: 10.25656/01:29495
export files

share content at social platforms