details
Original Title |
Didaktisch-ökologische Bedingungen der Schulkindergartenzuweisung und Auswirkungen des Schulkindergartenbesuchs |
---|---|
Parallel title | Didactic-ecological conditions in elementary-schools for the assignment of school-beginners to retention classes and its effect on elementary school success |
Authors |
Rossbach, Hans-Günther ![]() ![]() |
Source | Unterrichtswissenschaft 10 (1982) 3, S. 277-283 ![]() |
Document | full text (339 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Elementarbereich; Schulkindergarten; Konsequenz; Vorschule; Schulerfolg; Amtliche Statistik; Datenanalyse; Längsschnittuntersuchung; Nordrhein-Westfalen |
sub-discipline | Empirical Educational Research Educational Sociology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-4099; 03404099 |
Language | German |
Year of creation | 1982 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Es wird über ein Forschungsprojekt berichtet, in dem - repräsentativ für das Land Nordrhein-Westfalen - Einflüsse schülerunabhängiger, didaktisch-ökologischer Bedingungen der Schulsituation auf die Zurückstellung/Schulkindergartenzuweisung von Schulanfängern (Querschnittanalyse) sowie Auswirkungen des Schulkindergartenbesuchs - zusammen mit anderen Bedingungen der Schule - auf den Grundschulerfolg untersucht werden (Längsschnittanalyse). Im Hinblick auf vermutete Beziehungen werden Kausalmodelle formuliert und hauptsächlich anhand des entsprechend aufbereiteten bildungsplanungsnahen Datenmaterials der amtlichen Schulstatistik überprüft. Von der Untersuchung werden über die spezielle Fragestellung hinausweisende inhaltliche und methodische Einsichten erwartet. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | A current research project is outlined in which the effects of didactic-ecological conditions of elementary schools (as school environment, class size, time table, teacher attitudes etc.) on assignment to retention classes will be investigated (cross-sectional design). A second topic concerns the longitudinal effects of such student selection on later school success (grade 4). Data used are derived from official statistics for the federal state of Nordrhein-Westfalen, supplemented by questionnaire data on a random sample of schools in this state. The units of analysis are schools. The data will be analyzed in terms of structural equation models. |
other articles of this journal | Unterrichtswissenschaft Jahr: 1982 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 03.05.2024 |
Citation | Rossbach, Hans-Günther; Mader, Johann; Tietze, Wolfgang: Didaktisch-ökologische Bedingungen der Schulkindergartenzuweisung und Auswirkungen des Schulkindergartenbesuchs - In: Unterrichtswissenschaft 10 (1982) 3, S. 277-283 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-294957 - DOI: 10.25656/01:29495 |