search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Lernmaterial und Unterrichtsprozess
Parallel titleLearning Material and the Instructional Process
Authors
SourceUnterrichtswissenschaft 11 (1983) 1, S. 4-26 ZDB
Document  (915 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Das Interesse des folgenden Beitrags richtet sich auf die Wirkungen von Lernmaterial auf den Unterrichtsprozeß. Dabei wird zum einen die Steuerungswirkung von Lernmaterial beobachtet, zum anderen auf die kognitiven und sozialaffektiven Umstände geschlossen, unter denen Lernen stattfindet. Die Autoren werten Beobachtungsdaten aus einem größeren Projekt der Universität Helsinki aus, wobei Stunden, in denen überhaupt nichts Gedrucktes benutzt wurde, und solche, in denen Abschnitte mit Gedrucktem identifizierbar waren, verglichen wurden. Dabei wird deutlich, in welchem Maße Lehrmaterial den Spielraum an Freiheit sowohl im individuellen als auch im sozialen Bereich einengt; Lehrer haben Schwierigkeiten, diese Wirkungen zu verändern. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The function of printed learning material in classroom interaction was investigated by analyzing videotapes and the materials actually in use. The analysis applied two criteria: the challenge to give a ränge of freedom to the ideas and opinions of the pupils, and the challenge to give access to social contacts. The examined materials were practically void in these respects and the teachers, in turn, were mostly unwilling or uncapable of raising the challenge level. Learning materials restrict the pupils’ access to social contacts as well as the freedom to express their own ideas.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication17.05.2024
CitationKoskenniemi, Matti; Komulainen, Erkki: Lernmaterial und Unterrichtsprozess - In: Unterrichtswissenschaft 11 (1983) 1, S. 4-26 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-295030 - DOI: 10.25656/01:29503
export files

share content at social platforms