details
Original Title |
Schule erleben aus der Sicht der Schüler. Über Grauzonen des Schüleralltags |
---|---|
Parallel title | School life as experienced by pupils |
Author |
Reinert, Gerd-Bodo ![]() |
Source | Unterrichtswissenschaft 11 (1983) 2, S. 166-179 ![]() |
Document | full text (774 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Umwelteinfluss; Schule; Schulalltag; Schulgebäude; Schüler; Schüler-Schüler-Beziehung; Interaktion; Handlungsfeld; Fragebogenerhebung |
sub-discipline | Empirical Educational Research Educational Sociology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-4099; 03404099 |
Language | German |
Year of creation | 1983 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Schule ist ein Handlungsfeld, das mehr umfaßt als Lehr- und Lernaktivitäten. Anhand von freien Schüleräußerungen zu einem Fragebogen über Schulprobleme sowie von anderen Beiträgen aus der Literatur werden einzelne Regionen des Schulgebäudes, vor allem „Grauzonen“ (Schulhof, Toilette) als Handlungsfeld beschrieben. Als weitere Determinante des Lebensraumes Schule werden Schüler-Schülerbeziehungen unter der Perspektive des sozialen Handlungsfeldes dargestellt. Schließlich werden Überlegungen zur Verbesserung von Schule als Lebensraum angestellt. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | School is a field of action which comprises more than teaching and learning activities. Different regions of the school building, especially „grey zones“, are described using constructed responses of an open-ended questionnaire and further empirical results from other authors. Furthermore social relations between Students as an important determinant of the life space „school“ are discussed. Finally some suggestions for improving school as a life space are proposed. |
other articles of this journal | Unterrichtswissenschaft Jahr: 1983 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 17.05.2024 |
Citation | Reinert, Gerd-Bodo: Schule erleben aus der Sicht der Schüler. Über Grauzonen des Schüleralltags - In: Unterrichtswissenschaft 11 (1983) 2, S. 166-179 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-295123 - DOI: 10.25656/01:29512 |