search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Determinanten von Schulleistungen: Wie wichtig sind die Lehrer?
Parallel titleDeterminants of achievement: How important are teachers?
Author
SourceUnterrichtswissenschaft 12 (1984) 1, S. 68-86 ZDB
Document  (847 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die neueren amerikanischen Untersuchungen haben zu einer Rehabilitierung von Schule und Lehrern als wichtigen Determinanten von Schulleistungen geführt. Hier wird auf der Grundlage eines Teiles des größten deutschen Datensatzes zu Schulleistungen der Hypothese nachgegangen, daß die große Bedeutung des Lehrers nur dann sichtbar wird, wenn eine geringe institutionelle Vorstrukturierung von Schulleistungsniveaus vorliegt. So scheint es zu sein, da man bei hoch strukturierenden Schulsystemen durch zwei Informationen (Durchschnitt der Intelligenz einer Klasse und der sozialen Schicht) das Leistungsniveau einer Schulklasse in hohem Maße vorhersagen kann. Haben Lehrer institutionell mehr Freiheit, dann werden ihre persönlichen Haltungen zum Guten und Schlechten bedeutsamer. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):American educational research in the last years has reinstalled the importance of teachers as significant sources of variations in achievement levels. On the basis of the largest data file on school achievement in West-Germany the hypothesis is examined that teachers are only important when institutional arrangements are weak and allow personal factors of teachers to become influential. The findings Support this view. In highly structured institutional settings, mainly two informations are necessary to predict the level of achievement of learning groups (subject: English as foreign language): average level of intelligence and social class.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication07.06.2024
CitationFend, Helmut: Determinanten von Schulleistungen: Wie wichtig sind die Lehrer? - In: Unterrichtswissenschaft 12 (1984) 1, S. 68-86 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-295363 - DOI: 10.25656/01:29536
export files

share content at social platforms