details
Original Title |
Qualitative Unterrichtsforschung. Einige einführende Bemerkungen zu einer kontrovers diskutierten Problematik |
---|---|
Parallel title | Qualitative Research in the Field of Instruction - Introductory Comments on a Controversial Discussion |
Author |
Achtenhagen, Frank ![]() ![]() |
Source | Unterrichtswissenschaft 12 (1984) 3, S. 206-217 ![]() |
Document | full text (548 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Unterrichtsforschung; Qualität; Quantität; Qualitative Forschung; Quantitative Forschung; Forschungsmethode; Methodenvergleich; Wissenschaftstheorie; Einführung |
sub-discipline | General Educational Science Other Thematic Areas |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-4099; 03404099 |
Language | German |
Year of creation | 1984 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die äußerst vielschichtige und in ihren Aussagen nicht einheitliche Literatur zur Auseinandersetzung von qualitativer und quantitativer Sozialforschung wird anhand von vier Punkten diskutiert: (1) Deskription sozialer Felder; (2) Gewinnung von Theorien; (3) Prüfung von Theorien; (4) Umsetzung von Theorien in Technologien. Forschungspraktisch scheint danach der behauptete Gegensatz sich nicht zu bestätigen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The discussion of the controversy on qualitative and/or quantitative research is pointed out by four problems: (1) Description of social context; (2) finding and formulating adequate theories; (3) testing theories; (4) relationship between theories and technologies. In a pragmatic view there seems to be no difference between qualitative and quantitative research. |
other articles of this journal | Unterrichtswissenschaft Jahr: 1984 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 07.06.2024 |
Citation | Achtenhagen, Frank: Qualitative Unterrichtsforschung. Einige einführende Bemerkungen zu einer kontrovers diskutierten Problematik - In: Unterrichtswissenschaft 12 (1984) 3, S. 206-217 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-295454 - DOI: 10.25656/01:29545 |