details
Original Title |
Quantitative oder qualitative Unterrichtsforschung? Kontroverse Standpunkte und erste Schritte einer Annäherung |
---|---|
Parallel title | Quantitative or qualitative research on teaching |
Author | Nussbaum, Albert |
Source | Unterrichtswissenschaft 12 (1984) 3, S. 218-231 ![]() |
Document | full text (616 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Empirische Forschung; Methode; Unterrichtsforschung; Methodologie; Methodenforschung; Methodenstreit; Qualitative Forschung; Quantitative Forschung; Forschungsprozess; Literaturbericht; Deutschland; USA |
sub-discipline | General Educational Science Empirical Educational Research |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-4099; 03404099 |
Language | German |
Year of creation | 1984 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die bisher für den Praktiker insgesamt enttäuschenden Ergebnisse der empirischen Unterrichtsforschung haben den alten Streit über die für sie angemessene Methodologie neu aufleben lassen. Zwei sich als qualitativ verstehende Forschungsansätze treten als Hauptkonkurrenten der quantitativen, empirisch-analytischen Arbeitsrichtung auf: In den USA die ethnographische Schul- und Unterrichtsforschung, in Deutschland die Handlungsforschung. Während erstere aus der Kulturanthropologie erwachsen ist und sich u. a. durch eine größere Anzahl empirischer Studien auszeichnet, vertritt letztere die Standpunkte der kritischen Theorie der Frankfurter Schule und hat ihren Schwerpunkt im wissenschaftstheoretischen Bereich. In einer Literaturübersicht werden quantitativer und qualitativer Ansatz unter Bezugnahme auf verschiedene Teilaspekte des Forschungsprozesses einander gegenübergestellt. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | As a consequence of the results of research on teaching, which are in all disappointing, the well known debate on the right research methodology came to life again. Two main advocates of the qualitative approach stand against the quantitative, analytical approach: In the USA ethnographic educational research, and in Germany action research. Ethnographic educational research grew out of cultural anthropology and resulted in a considerable number of empirical studies. Action research is a protagonist of critical theory and is mainly concerned with the philosophy of Science. In this review the quantitative and the qualitative approach to research on teaching are contrasted with each other with respect to particular aspects of the research process. |
other articles of this journal | Unterrichtswissenschaft Jahr: 1984 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 14.06.2024 |
Citation | Nussbaum, Albert: Quantitative oder qualitative Unterrichtsforschung? Kontroverse Standpunkte und erste Schritte einer Annäherung - In: Unterrichtswissenschaft 12 (1984) 3, S. 218-231 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-295460 - DOI: 10.25656/01:29546 |