search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Die Formung von Kognition und Motivation durch Schule: Wie Schule auf das Leben vorbereitet
Parallel titleThe formation of cognition and motivation through school education
Author
SourceUnterrichtswissenschaft 13 (1985) 3, S. 203-219 ZDB
Document  (840 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Es wird die These vertreten, daß Schule einen grundlegenden Einfluß auf menschliche Entwicklung ausübt und dadurch zugleich generelle Voraussetzungen für Lebensbewältigung schafft. Im Bereich der kognitiven Entwicklung zeigt sich der Einfluß der Schule im Aufbau und in der Nutzung von Sprache in aussagenlogischer Form. Kulturvergleichende Ergebnisse werden unter der Perspektive der Dekontextualisierung und Bereichsspezifität diskutiert. Der Einfluß von Schule auf den Aufbau der Motivationsstruktur wird zunächst unter dem Aspekt der Bildung von Gegenstandsbezügen mit abstrakter Valenz beschrieben. Sodann wird die Wirkung von Schule auf die Übernahme der modernen Arbeitsstruktur dargestellt. Schließlich wird Schulversagen unter der Perspektive von Reproduktions- und Widerstandstheorie behandelt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The article holds the thesis that school education influences basicly human development thus providing competences for coping with life. Cognitive development is shaped by school towards formal reasoning and the development of formal logical thinking sensu Piaget. Empirical findings are discussed from the perspective of decontextualization and domain specifity. The development of motivational structure is influenced by the school in establishing object references with abstract valence. School also elicits and promotes the internalization of the structure of modern work. Finally, low school performance is discussed from the perspective of reproduction theory and resistance theory.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication21.06.2024
CitationOerter, Rolf: Die Formung von Kognition und Motivation durch Schule: Wie Schule auf das Leben vorbereitet - In: Unterrichtswissenschaft 13 (1985) 3, S. 203-219 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-295732 - DOI: 10.25656/01:29573
export files

share content at social platforms