details
Original Title |
Fernseh- und Videogewalt. Der aktuelle Forschungsstand |
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Parallel title | Violence in television. Current research |
Author |
Groebel, Jo ![]() |
Source | Unterrichtswissenschaft 14 (1986) 2, S. 154-167 ![]() |
Document | full text (751 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Gewalt; Aggression; Fernsehen; Film; Medien; Gewaltdarstellung; Wirkung; Widerspruch; Einstellung <Psy>; Handlung; Gruppe <Soz>; Forschungsstand; Empirische Forschung |
sub-discipline | Empirical Educational Research Media Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-4099; 03404099 |
Language | German |
Year of creation | 1986 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Artikel setzt sich mit den vermeintlich widersprüchlichen Ergebnissen im Bereich der Wirkungen von Gewaltdarstellungen auseinander. Am Beispiel der aktuellsten deutschen und internationalen Forschung wird aufgezeigt, daß fast alle "Widersprüche" sich auflösen, wenn man die unterschiedlichen Analyseebenen und jeweils betroffenen Gruppen berücksichtigt. Es läßt sich insgesamt zeigen, daß - wenn auch gruppenspezifisch unterschiedlich ausgeprägt - ein z. T. extrem hoher Zusammenhang zwischen Fernseh- und Videogewalt und aggressiven Einstellungen und Handlung besteht. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In the German public debate on TV violence it is still assumed that science until now only has created contradictory results. The article demonstrates that these so-called contradictions can be explained by the different levels of the respective analyses, i. e. different samples, different definitions of aggressions etc. The results of actual studies described here prove that most findings in fact can be integrated. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Unterrichtswissenschaft Jahr: 1986 |
Statistics | ![]() |
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Date of publication | 07.07.2025 |
Citation | Groebel, Jo: Fernseh- und Videogewalt. Der aktuelle Forschungsstand - In: Unterrichtswissenschaft 14 (1986) 2, S. 154-167 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-295980 - DOI: 10.25656/01:29598 |