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Original Title
Die Funktion der kognitiven Selbsterfahrung des Lehrers für das Verstehen von Problemlöseprozessen bei Schülern
Parallel titleThe function of cognitive self-experience for comprehending problem-solving processes of pupils
Authors
SourceUnterrichtswissenschaft 14 (1986) 3, S. 303-317 ZDB
Document  (852 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Damit Lehrer Schüler zu selbständigem Lernen und Denken anleiten können, sind verschiedene Voraussetzungen notwendig: Der Lehrer muß fähig sein, die Phänomene des Problemlösens bei seinen Schülern wahrzunehmen und sich in diese kognitiven Prozesse einzudenken, und er muß über ein spezifisches Wissen verfügen. Der vorliegende Beitrag berichtet über eine empirische Studie, in der untersucht worden ist, wie die Beobachtungsfähigkeit des Lehrers und die Erweiterung seines Wissens durch "kognitive Selbsterfahrung" gefördert werden kann. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):For fostering autonomous reasoning and learning of pupils, teachers must be able to perceive and to understand pupils’ processes and strategies of problem-solving. Teachers must learn to go deeply into the individual thinking processes of their pupils. A possible way of preparing for such a perceptive ability would be to have the teachers experience the same kind of problem-solving themselves. A psychological theory of problemsolving would enlighten such personal experiences. This article reports on an empirical study with teachers which demonstrates that the perceptive ability and the comprehension of pupils’ problem-solving processes can be developed by processes of "cognitive self-experience". (DIPF/Orig.)
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Date of publication08.07.2025
CitationBeck, Erwin; Borner, Annemarie; Aebli, Hans: Die Funktion der kognitiven Selbsterfahrung des Lehrers für das Verstehen von Problemlöseprozessen bei Schülern - In: Unterrichtswissenschaft 14 (1986) 3, S. 303-317 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-296060 - DOI: 10.25656/01:29606
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