search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Mediennutzung, Medienkompetenz und Identität. Umrisse eines Forschungsvorhabens
Parallel titleMedia use, media literacy, and identity
Author
SourceUnterrichtswissenschaft 16 (1988) 4, S. 62-68 ZDB
Document  (374 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Auf dem Hintergrund einer Analyse des Wechselverhältnisses von alltäglicher Mediennutzung und schulischen Lehr-Lernprozessen werden Voraussetzungen und Strategien einer gezielten Förderung von Medienkompetenz bei Kindern und Jugendlichen untersucht. Integratives Thema ist das Problem der Identitätsbildung im Spannungsfeld von Bildschirm-Curriculum und Schul-Curriculum. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The study is based on an analysis of correlation between everyday life media use and teaching-learning-processes in schools. Preconditions and procedures of systematic training/supporting media literacy with students of primary and secondary grades are investigated. Referring to the theories of "increasing knowledge-gap" and "agenda setting“, differential treatments of media teaching are evaluated concerning on problems of personal development and identity forming in the framework of media and school curriculum. The article concludes with some notes on research methods. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication03.07.2025
CitationSchulte, Herbert: Mediennutzung, Medienkompetenz und Identität. Umrisse eines Forschungsvorhabens - In: Unterrichtswissenschaft 16 (1988) 4, S. 62-68 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-296363 - DOI: 10.25656/01:29636
export files

share content at social platforms