search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Objektive, subjektive und physiologische Korrelate von Belastungssituationen eines Lehrers. Eine Fallstudie
Parallel titleObjective, subjective, and physiological correlates of a teacher's stress situations. A case study
Authors
SourceUnterrichtswissenschaft 17 (1989) 1, S. 78-86 ZDB
Document  (534 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In der vorliegenden Arbeit wurde versucht, zwischen Streßhinweisen der Situation, einem physiologischen Erregungsmaß und emotionsbezogenen Erlebnisberichten zeitbezogene Wechselbeziehungen aufzufinden. Die variierende Erregungshöhe in verschiedenen Unterrichtsstunden bestätigt eine unterschiedliche subjektive Bewertung der Fächer mit damit einhergehenden spezifischen Handlungsmustern. Über die statistische Analyse hinaus konnten komplexe Beziehungen zwischen den drei Erhebungsgrößen für einzelne Ereignisse im Unterricht gefunden werden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The aim of the present study was to identify time-related correlations between stress indicatiors of a certain situation, a parameter of physiological stress reaction and emotion-related reports of experience. The variable level of arousal in different lessons reflects a subjective appraisal of the subjects with corresponding specific patterns of acting. Beside the statistical analysis complex relationships between the three parameters could be found. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication17.06.2025
CitationElsinghorst, J.; Langthaler, W.; Schmeck, K.: Objektive, subjektive und physiologische Korrelate von Belastungssituationen eines Lehrers. Eine Fallstudie - In: Unterrichtswissenschaft 17 (1989) 1, S. 78-86 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-296431 - DOI: 10.25656/01:29643
export files

share content at social platforms