search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Anregung - Instruktion - Kontrolle. Die verschiedenen Rollen der Eltern als Lehrer
Parallel titleExitement - instruction - control. The different roles of parents as teacher
Authors
SourceUnterrichtswissenschaft 17 (1989) 2, S. 133-155 ZDB
Document  (1.053 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Es werden drei Formen elterlicher Einflußnahme auf die Kompetenzentwicklung ihrer Kinder unterschieden, die als Facetten der Lehrerrolle angesehen werden können. Aus den Daten der Bochumer "Längsschnittstudie zur Erforschung der ökologischen Bedingungen der Leistungsmotivgenese" wurden Variablen zur Kennzeichnung dieser drei Facetten oder Funktionen ausgewählt und zu den Schulleistungen in Beziehung gesetzt. Es zeigte sich, daß eine intensive Ausübung der Anregungsfunktion mit guten Schulleistungen in den ersten Grundschuljahren einherging, während die schon vor Schulbeginn beabsichtigte Intensität in der Ausübung der Instruktions- und Kontrollfunktion bei der Hausaufgabenbetreuung ebenso negativ mit den Schulleistungen kovariierte wie die Intensität der tatsächlich geleisteten Hilfe und der ausgeübten Kontrolle bei den Hausaufgaben im 1. Schuljahr. Diese Beziehungen galten auch, wenn die Höhe der Schulreife der Kinder kontrolliert wurde. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Three forms of parental influence upon the development of their children's competence are distinguished. These are presumed to be facets of their role as teacher. From prior work ("The Bochum lingitudinal study to investigate the ecological conditions of the genesis of achievement motivation") variables characterizing these forms or functions were taken and related to variables of school performances. Intensive exercise of the "excitement" function during preschool years correlates positively with school performances in the firstyears of primary school. Wheras the intensity of the instruction and control function while supervising homework, which was already planned before starting school, covaries negatively with school performance as does the intensity of the real help given and control exercised during daily homework in the flrst school year. These relations are valid for children of all levels of school readiness. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication18.06.2025
CitationTrudewind, Clemens; Wegge, Jürgen: Anregung - Instruktion - Kontrolle. Die verschiedenen Rollen der Eltern als Lehrer - In: Unterrichtswissenschaft 17 (1989) 2, S. 133-155 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-296475 - DOI: 10.25656/01:29647
export files

share content at social platforms